فروشگاه اینترنتی دانا یدک / تاثیر روغنهای Full SAPS و TAN بالا بر موتورهای LPG و گازی(چرا تاکید می شود در موتور گازسوز از روغن با خاکستر سولفاته پایین (9دهم و کمتر)استفاده شود)LOW SAPS
تاثیر روغنهای Full SAPS و TAN بالا بر موتورهای LPG و گازی(چرا تاکید می شود در موتور گازسوز از روغن با خاکستر سولفاته پایین (9دهم و کمتر)استفاده شود)LOW SAPS
تاثیر روغنهای Full SAPS و TAN بالا بر موتورهای LPG و گازی
خلاصه ی مقاله:
- روغن های Full SAPS: می توانند به مبدل های کاتالیزوری و سیستم های انتشار آلایندگی به دلیل محتوای فسفر و گوگرد آسیب برسانند. خاکستر سولفاته منجر به رسوبات، پیش اشتعال و افزایش انتشار ذرات معلق به ویژه در موتورهای LPG که داغ تر کار می کنند، می شود. تجمع خاکستر سایش موتور را افزایش داده و در عملکرد سوپاپ ها اختلال ایجاد می کند. گوگرد می تواند باعث خوردگی شود، به ویژه در موتورهای بنزینی.
- TAN بالا: نشان دهنده تخریب و خوردگی روغن است. روغن اسیدی اجزای موتور را خورده و اثربخشی روانکاری را کاهش می دهد و منجر به افزایش اصطکاک و سایش می شود. موتورهای LPG ممکن است اکسیداسیون سریع تری را تجربه کنند که باعث افزایش TAN می شود.
- توصیه ها برای موتورهای LPG و بنزینی: از روغن های low SAPS برای به حداقل رساندن رسوبات خاکستر و محافظت از سیستم های انتشار آلایندگی استفاده کنید. روغن هایی با پایداری اکسیداسیون بالا را برای مقاومت در برابر افزایش TAN انتخاب کنید. تجزیه و تحلیل منظم روغن برای نظارت بر TAN و TBN برای تعویض به موقع روغن ضروری است. از سازگاری با سیستم های انتشار آلایندگی و مواد نشیمنگاه سوپاپ اطمینان حاصل کنید.
- -------------------------------------------------------------------------------------------
-
روغن Full SAPS (گوگرد، فسفر و خاکستر سولفاته بالا):
-
مبدل کاتالیزوری و سیستمهای انتشار آلایندگی:
- فسفر و گوگرد: این عناصر میتوانند مبدلهای کاتالیزوری و حسگرهای اکسیژن را خراب کرده و بازده و طول عمر آنها را کاهش دهند. این موضوع هم در موتورهای بنزینی و هم در موتورهای LPG اهمیت دارد، به ویژه آنهایی که مجهز به سیستمهای تصفیه مدرن مانند GPFها یا مبدلهای کاتالیزوری سهراهی هستند.
- خاکستر سولفاته: منجر به رسوبات خاکستر در محفظههای احتراق، روی شمعها و در سیستمهای اگزوز میشود. این میتواند باعث پیشاشتعال، ناک زدن و افزایش انتشار ذرات معلق، به ویژه در موتورهای LPG که ممکن است داغتر کار کنند، شود.
-
رسوبات و سایش موتور:
- تجمع خاکستر میتواند سایش اجزای موتور (به عنوان مثال، رینگهای پیستون، دیوارههای سیلندر) را افزایش داده و در عملکرد سوپاپها اختلال ایجاد کند. موتورهای LPG، که فاقد روانکاری مشتق شده از سوخت هستند، ( یعنی گاز سوختی خشک هست و مثل بنزین خاصیت روان کنندگی ندارد) ممکن است در صورت به خطر افتادن روانکاری توسط رسوبات خاکستر، سایش سیت سوپاپ را تشدید کنند.
-
خطرات خوردگی:
- گوگرد میتواند در طول احتراق اسید سولفوریک تشکیل دهد و باعث خوردگی در سیستمهای اگزوز و اجزای داخلی شود. این مسئله در موتورهای LPG به دلیل احتراق پاکتر کمتر مشهود است، اما همچنان در موتورهای بنزینی نگرانکننده است.
-
-
عدد اسیدی کل (TAN) بالا:
-
تخریب روغن و خوردگی:
- TAN بالا نشاندهنده روغن اکسید شده و اسیدی است که میتواند یاتاقانها، کاسهنمدها و سایر اجزای فلزی نرم را دچار خوردگی کند. موتورهای LPG، که اغلب در دماهای بالاتر کار میکنند، ممکن است اکسیداسیون سریعتر روغن را تجربه کنند که باعث تسریع افزایش TAN میشود.
- روغن اسیدی اثربخشی روانکننده را کاهش میدهد و منجر به افزایش اصطکاک و سایش میشود.( مثلا دیده میشود که با افزایش TAN در روغن سوخته ، افزایش سرب دیده می شود که نشان از شروع سایش یاتاقانها هست)
-
پیامدهای نگهداری:
- TAN بالا مستلزم تعویض مکرر روغن برای جلوگیری از آسیب است. نظارت بر TBN (عدد بازی کل) برای اطمینان از اینکه روغن میتواند اسیدها را در طول زمان خنثی کند، بسیار مهم است.
-
-
توصیهها برای موتورهای LPG و گازی:
-
انتخاب روغن:
- از روغنهای low SAPS برای به حداقل رساندن رسوبات خاکستر و محافظت از سیستمهای انتشار آلایندگی استفاده کنید. این امر به ویژه برای موتورهای دارای فیلترهای ذرات یا کاتالیزورهای پیشرفته مهم است.( سیستم DPF و غیره)
- روغنهایی با پایداری اکسیداسیون بالا (به عنوان مثال، ترکیبات مصنوعی) را انتخاب کنید تا در برابر افزایش TAN مقاومت کنند، به ویژه در موتورهای LPG که مستعد دماهای کاری بالاتر هستند.
-
روشهای نگهداری:
- تجزیه و تحلیل منظم روغن برای نظارت بر TAN و TBN، اطمینان از تعویض به موقع روغن.
- از سازگاری با سیستمهای انتشار آلایندگی و مواد سیت سوپاپ (به عنوان مثال، سیت های سخت شده برای موتورهای LPG) اطمینان حاصل کنید.
-
نتیجه: روغنهای Full SAPS و TAN بالا خطرات رسوبات، تخریب سیستم انتشار آلایندگی و خوردگی را در موتورهای LPG و بنزینی به همراه دارند. انتخاب روغنهای low SAPS و نگهداری دقیق این مسائل را کاهش داده و طول عمر موتور و مطابقت با استانداردهای انتشار آلایندگی را افزایش میدهد.
شما هم میتوانید نظر بدهید.