مقاله اختصاصی در مورد فیلر گیری شمع ( گپ شمع)
وقتی یک شمع جدید می گیرید، فیلر آنرا را بررسی می کنید؟ این ممکن است یک سوال تکراری باشد، اما حتی یک تفاوت چند هزارم میلیمتری در این شکاف کوچک می تواند باعث بدکارکردن موتور شود. بنابراین، فیلر شمع چیست؟ و چرا اینقدر مهم است؟ ما در این مقاله در مورد فیلر شمع - اهمیت آن، چرا باید اندازه شکاف بین 2 الکترود را اندازه گیری کنید، چگونه این کار را انجام دهید، و چند سؤال متداول مرتبط دیگر بحث خواهیم کرد.
این مقاله شامل: گپ شمع چیست؟ نحوه ایجاد فیلرگیری در شمع ها (گام به گام) چرا گپ شمع مهم است؟ چرا باید گپ شمع را اندازه بگیرم؟ 6 سؤال متداول مربوط به فیلر شمع و این فیلر شمع چگونه کار می کند؟ اگر فیلر شمع اشتباه باشد چه اتفاقی می افتد؟ چرا گپ های متفاوت برای انواع شمع وجود دارد؟ تنظیمات معمولی فیلر شمع چیست؟ ابزار فیلرگیری شمع چیست؟ شمع فرسوده شده چگونه به نظر می رسد؟
گپ شمع چیست؟
گپ شمع فاصله بین الکترود مرکزی شمع و الکترود منفی (که Ground نیز نامیده می شود که یک قطعه فولادی منحنی در انتهای شمع است) را مشخص می کند. این عرض شکاف بسیار مهم است، بنابراین قوس الکتریکی ("جرقه") می تواند در ولتاژ مناسب رخ دهد و مخلوط سوخت هوا را در محفظه احتراق داخلی موتور مشتعل کند.
تنظیم فاصله گپ صحیح را "فیلر" شمع می گویند. اما چرا این فاصله جرقه قابل توجه است؟ یا چرا فیلر شمع مهم است؟ فاصله ی فیلر شمع بر محدوده حرارتی جرقه تولید شده برای مشتعل کردن مخلوط سوخت هوا در محفظه احتراق تأثیر می گذارد. و خود بخود عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار میدهد.
چطور؟
فاصله فیلر کم باعث می شود که جرقه در هر سیکل بوجود بیاید ، اما اگر فیلر شمع برای جرقه خیلی کوچک باشد، فضای کافی برای مخلوط سوخت هوا بین الکترود منفی و الکترود مرکزی وجود نخواهد داشت یا بهتر بگوییم که تعداد مولکولهای سوخت و هوا بین 2 الکترود بسیار اندک هست. بنابراین هنگامی که شمع جرقه می زند، این احتمال وجود دارد که هیچ چیز مشتعل نشود و شعله ی اولیه بوجود نیاید.
فاصله فیلر زیاد بین الکترود مرکزی و الکترود منفی ، امکان اشتعال قوی و تمیز را فراهم می کند. اما اگر گپ بیش از حد گسترده باشد، جرقه ضعیف می شود و انرژی کافی برای شروع اشتعال را نخواهد داشت و منجر به اشتعال ناقص سیلندر می شود.
شروع اشتعال در برخی از موتورها،سخت تر است. مثلا: موتورهای با تراکم بالاتر یا القای اجباری ، اینگونه موتورها فشار بیشتری در محفظه احتراق در هنگام تخلیه جرقه دارند. فشار بیشتر سیلندر به معنی مخلوط سوخت و هوای متراکم تر است که ولتاژ بالاتری را برای احتراق می طلبد. موتورهای با خوراک ورودی بالا (مانند موتورهای مسابقه ای یا توربو شارژ دار) دارای دور موتور بالاتر و فشار زیادی در محفظه احتراق خواهند بود که احتراق را سخت تر می کند.
موتورهای با دور موتور بالا(RPM بالا) به ایسیو زمان کمی می دهند تا جرقه ی محکمی ایجاد کند که احتراق را سخت تر می کند. در همه موارد، فیلر شمع باید به اندازهای باشد که جرقهای با انرژی کافی بوجود بیاید ، اما نه آنقدر عریض باشد که جرقه در سرعتهای بالاتر از بین برود و زمانی برای تشکیل شدن جرقه وجود نداشته باشد و نه آنقدر نزدیک که شعله ی اولیه تشکیل نشود.
در مرحله بعد، بیایید ببینیم که چگونه یک شمع را به فیلر توصیه شده آن برسونیم.
نحوه ایجاد گپ در شمع ها (گام به گام)
قبل از شروع فیلرگیری ، مطمئن شوید که شمع مناسب موتور خود را دارید. برای این کار، به یک ابزار مانند تیغ فیلر نیاز دارید.
توجه داشته باشید که: شمع های با چند الکترود منفی مخصوص بعضی خودرو ها هستند و دارای فاصله فیلر کارخانه ای هستند که برخی قابل تنظیم نیستند.
شمع های پلاتینیومی یا ایریدیومی دارای یک الکترود مرکزی ظریف هستند که می تواند توسط ابزار تیغ فیلر ( که به شکل دسته تیغ هایی با ضخامت متفاوت است) آسیب ببیند، بنابراین برای انجام تنظیمات به یک ابزار مناسب نیاز دارید. و همیشه اگر با نصب شمع آشنا نیستید، بگذارید یک مکانیک حرفه ای با آن کار کند.
اکنون نحوه انجام فیلرگیری شمع در اینجا آمده است:
مرحله 1: شمع را تمیز کنید اگر شمع جدیدی دارید، که مشکلی نیست. با این حال، شمع های کارکرده ممکن است در اطراف چینی مرکزی کثیف باشند. . در این مورد، از یک برس سیمی با حرکات ملایم برای تمیز کردن شمعهای کارکرده استفاده کنید و هرگز از مواد ساینده استفاده نکنید.( البته اینکار زیاد توصیه نمیشود و اگر درجه گرمایی شمع بدرستی انتخاب شده باشد و سوزنهای انژکتور هم سالم باشند ، هیچ کثیفی بر روی چینی و الکترود مرکزی وجود ندارد)
مرحله 2: با مراجعه به دفترچه خودرو اندازه گپ استاندارد شمع توصیه شده برای خودرو را مطالعه کنید. سپس، تیغ فیلر را در بین 2 الکترود قرار داده و اگر تیغ نتواند در اندازه شکاف مورد نیاز قرار بگیرد، فاصله ی بین 2 الکترود باید بزرگتر شود. اگر تیغ فیلر (با اندازه صحیح) بدون تماس با هیچ الکترودی از شکاف عبور کند، فیلر بسیار گسترده است و باید کم شود.
مثال: فرض کنیم فیلر 8 دهم مطلوب ماست ، برای اینکار اگر تیغ فیلر 75 صدم بین 2 الکترود بصورت روان حرکت کند ، و تیغ 8 دهم بصورت سفت حرکت کند که روی تیغ خط بیاندازد ، شما فاصله رو درست و دقیق 8 دهم میلیمتر فیلر کرده اید.
مرحله 3: الکترود منفی یا Ground را به آرامی خم کنید تا فاصله ی شکاف بین 2 الکترود متناسب شود. با قرار دادن شمع در دستگاه مخصوص یا گیره معمولی میتوانید تیغ فیلر را بین 2 الکترود قرار داده و سپس گیره را به آرامی سفت کنید تا الکترود منفی به اندازه ی ضخامت تیغ فیلر ، خم شود. مثلا در اینجا اگر فیلر 8 دهم میلیمتر مد نظر است تیغ 7 دهم بین 2 الکترود گذاشته و به آرامی سفت کنید. در اینجا چند نکته ضروری ذکر شده است: هرگز به الکترود مرکزی یا عایق سرامیکی آن نیرویی وارد نکنید و الکترود منفی را بیش از 2 دهم میلیمتر در هر دو جهت خم نکنید
مرحله 4: فاصله ی گپ را دوباره بررسی کنید تنظیم را تکرار کنید تا تیغ فیلر به سفتی بین 2 الکترود حرکت کند. ( نکته : اگر گپ 8 دهم مد نظر شماست ، تیغ فیلر 75 صدم به راحتی و بدون لقی بین 2 الکترود عبور میکند و تیغ فیلر 8 دهم به سختی )
با این حال، شما نباید الکترود منفی را بیش از 3 بار تنظیم کنید. بادوام است، اما قرار نیست با فشار زیاد مقابله کند و ممکن است از بین برود. هر گونه آسیب به هر یک از الکترودها به این معنی است که شما به یک شمع جدید نیاز خواهید داشت.
چرا باید شکاف شمع را اندازه بگیریم آن هم در شمع نو؟
اولاً، در حالی که تولیدکنندگان سعی میکنند در یک محیط تولید انبوه ، شمعها را یکسان تولید کنند،.اما تفاوت های قابل تحمل و طبیعی وجود خواهد داشت.
ثانیاً، تا زمانی که شمع به دست شما نرسد، هیچ راهی برای تست و بررسی شمع از زمان ساخت در کارخانه وجود ندارد یعنی ممکن است در طی مسیر حمل از کارخانه تا رسیدن به دست شما اتفاقاتی افتاده باشد و گپ شمع بهم خورده باشد.
و ثالثاً، شمع یکسان را می توان برای بسیاری از موتورهای مختلف مشخص کرد، اما هر موتور ممکن است به اندازه فیلر متفاوتی نیاز داشته باشد. یک شمع جدید می تواند برای موتور V6 فیلر کارخانه ای داشته باشد و شما احتمالاً می توانید هر 6 شمع را همانطور که هست بدون تغییر نصب کنید. اما در یک موتور V8، آن 8 شمع نیاز به فیلرگیری مجدد دارند.
بیایید چند سؤال متداول را مرور کنیم تا شکاف شمع را کمی بیشتر درک کنیم.
6 سؤال متداول مربوط به شکاف شمع در اینجا برخی اطلاعات اضافی در مورد شکاف شمع وجود دارد:
1. گپ شمع چگونه کار می کند؟
سیستم جرقه زنی یک جرقه (الکتریسیته) را از سیم وایر (یا از طریق بوت کوئل برای خودروها با استفاده از بسته های کویل) به شمع می رساند. جرقه الکتریکی همیشه مسیر کمترین مقاومت را دنبال می کند. از آنجایی که فاصله فیلر معمولاً نزدیکترین نقطه از الکترود مرکزی به الکترود منفی است، جرقه ، این شکاف را پرش می کند. هنگامی که این کار را انجام می دهد، مخلوط سوخت هوا بین شکاف را مشتعل می کند و احتراق ایجاد می کند (مانند نحوه روشن کردن اجاق گاز توسط یک فندک).
2. اگر شکاف شمع اشتباه باشد چه اتفاقی می افتد؟
شکاف نادرست میتواند منجر به مشکلات عملکرد شمعها مانند سوختن ناقص موتور یا افزایش سایش الکترودهای شمع شود. اگر جرقه فقط به طور متناوب در احتراق مخلوط سوخت هوا تشکیل نشود، مستقیماً قابل تشخیص نخواهد بود. با این حال، عدم تشکیل اشتعال حتی بطور متناوب به صورت کاهش قدرت موتور و ناکارآمدی سوخت ظاهر می شود.
3. چرا گپ های متفاوت برای شمع ها وجود دارد؟
برای بهترین عملکرد شمع، شمع باید با کاربرد مورد نظرش مطابقت داشته باشد. از آنجایی که موتورهای مختلف برای شرایط و محیط های کاری متنوعی ساخته شده اند، سبک، اندازه و شکل شمع تحت تأثیر عواملی مانند:
نوع و غلظت سوخت
- سوخت با محتوای الکل بالاتر به نسبت سوخت با هوای کمتر به گپ شمع کوچکتر نیاز دارد.
فشار محفظه احتراق (در هنگام تخلیه جرقه)
- موتورهای تراکم بالاتر برای تولید جرقه، به ولتاژ بالاتری نیاز دارند.
بار موتور و کاربرد آن
- موتورهای توربوشارژدار فشار سیلندر بیشتری را در محفظه احتراق در هنگام تحت بار تجربه می کنند زیرا هوای بیشتری دمیده می شود و تولید جرقه را دشوارتر می کند.
4. تنظیمات فیلر شمع معمولی چیست؟
در اینجا برخی از تنظیمات شکاف معمولی برای اتومبیل ها آورده شده است:
موتور خیابانی استاندارد (کویل احتراق با توزیع کننده): 8 دهم میلیمتر
موتور های تقویت شده (کویل احتراق با توزیع کننده): 7 دهم میلیمتر
سیستم جرقه زنی بدون توزیع کننده (کویل روی شمع): تا 1/5میلیمتر
علاوه بر این، سازندگان موتور اغلب محدوده ای را برای فاصله فیلر شمع تعریف می کنند. در اینجا مزایای قرار گرفتن در افراط های متضاد وجود دارد:
206 تیپ 2 = 9 دهم میلیمتر , فیلر 1/6 بصورت تجربی باعث شتاب اولیه بسیار شگفت اوری می شود
206 تیپ 5 و 207 ایرانی = 1/1 دهم میلیمتر برای کوئل کروز و 9 دهم میلیمتر برای کوئل والئو , استفاده از شمع کونیک پایه بلند ( شمع مزدا 3 نیو ) با فیلر 1/1 ( از فیلر 1/3 استاندارد مزدا به 1/1 تقلیل دهید) باعث شتاب اولیه شگفت اوری می شود
405 هزارو هشتصد سی سی XU7 = نه 9 دهم میلیمتر در شمع نیکل ساده و 9/5 میلیمتر در سوزنی
پژو 2008 = 8 دهم میلیمتر
رنو ال90 = 9 دهم میلیمتر در شمع نیکل ساده همچون شمع برو Z193
رنو مگان = 8 دهم میلیمتر
تویوتا کمری = 1/1 میلیمتر
مزدا 3 نیو = 1/3 میلیمتر
مزدا 323 = 1/1 میلیمتر
هیوندا آوانته = 1/1 میلیمتر , استفاده از شمعی با 4 میل پروجکشن الکترود مرکزی و فاصله ی 1/6 میلیمتر باعث پاسخ سریع پدال گاز به عکس العمل و شتاب ماشین شگف انگیز میشود همانند شمع برو Z129 یا شمع انجیکا 5266
فاو بسترن بی50 = 1/3 میلیمتر با شمع کونیک پایه بلند همانند شمع مزدا 3 نیو
آریزو 5 و موتورهای مشابه در دیگر خودروهای چینی = 8 دهم میلیمتر و 1/1 میلیمتر
موتور سیکلت سی جی 125 = 6 دهم میلیمتر
سانگ یانگ موسو = 8 دهم میلیمتر با شمع مقاومت صفر
دنا پلاس توربو = 8 دهم میلیمتر
شاهین توربو = 8 دهم میلیمتر تا 9 دهم میلیمتر با استفاده از شمعی با خصوصیات 4 میل پروجکشن الکترود مرکزی و بیشتر بصورت شرود( چون موتور توربو هست انتخاب شمعی شرود بهتر از پروجکشن تنها هست ) کمی به سوخت اضافه میکند ولی ماشین از تنبلی بیرون می آید
پراید تک سوز = 1/1 میلیمتر
موتورهای گازسوز سواری همانند xu7p دوگانه سوز و ef7 معمولی= 8 دهم میلیمتر تا 7 دهم میلیمتر
نیسان ماکسیما و جوک و قشقایی= 1/1 میلیمتر
نیسان تینا= 9 دهم میلیمتر
هیوندا آزرا و توسان و سانتافه = 1/1 میلیمتر
هیوندا النترا 2016 = 9/5 میلیمتر
سیتروئن زانتیا = 9 دهم میلیمتر , استفاده از شمعی با 5میل پوزیشن الکترود مثبت تا 7 میل پوزیشن و فیلر 1/1 میلیمتر به موتور شتاب فوق العاده ای به همراه مصرفی حدود 7 لیتر هر 100 کیلومتر میدهد.
ام جی 6 = 8 دهم میلیمتر
ام جی gs جی اس = 8دهم میلیمتر
آلفا رومئو جولیتا = 8 دهم میلیمتر
آلفارومئو میتو = 8 دهم میلمیتر و یا 9 دهم میلیمتر
آلفا رومئو 4c = شش 6 دهم میلیمتر
ژنراتور اسکانیا = 4 دهم میلیمتر
ژنراتور مان 6 سیلندر = 5 دهم میلیمتر
ژنراتور مان 12 سیلندر = 3 دهم میلیمتر
ژنراتور کاترپیلار 8 سیلندر = 3 دهم میلیمترتا 2/7 دهم میلیمتر با پره چمبر
ژنراتور ام دابلیو ام = 3 دهم میلیمتر
ژنراتور ام تی یو بیست سیلندر , 16 سیلندر = 3 دهم میلیمتر با پره چمبر
تنظیم فیلر جدید در حداقل فاصله توصیه شده (به جای میانگین محدوده مشخص شده) می تواند فاصله طولانی تری بین تعویض شمع را تضمین کند.( یعنی با کم کردن فاصله ی گپ ، عمر شمع افزایش می یابد)
تنظیم فیلر شمع در حداکثر عرض توصیه شده امکان ایجاد بزرگترین شکاف با احتراق قوی و قابل اعتماد را فراهم می کند. این را می توان برای کاربردهای با کارایی بالا به قیمت باز کردن گپ یا تعویض مکرر شمع ها استفاده کرد.( به معنی اینکه با زیاد کردن فاصله ی گپ شمع ، از عمر شمع کاسته می شود)
نکته: اکثر ایسیوها بصورت هوشمند توانایی ریتارد ( به جلو انداختن ) کردن جرقه شمع را دارند در نتیجه اگر فاصله شمع استاندارد اتومبیلی 8 دهم بود و شما فاصله ی 1/6 ( 2 برابر فاصله ی استاندارد) همانند شمعهای 4 پلاتینه ، رو استفاده کردین ، خودبخود ایسیو زمان جرقه رو تنظیم میکند و هیچ مشکلی پیش نمی آید
5. تیغ فیلر چیست؟
دارای چندین تیغه یا سیم فلزی با ضخامت های مختلف است و اغلب شبیه یک چاقوی جیبی است. هر تیغه دارای ضخامت خاصی است که بر حسب میلی متر (متریک) یا هزارم اینچ (امپریال) مشخص شده است.
6. شمع فرسوده شده چگونه به نظر می رسد؟
روی شمع فرسوده شده: الکترود مرکزی (که قبلا یک میله استوانه ای بود) یک برآمدگی تیره خواهد بود الکترود زمین دیگر لبه های مربعی نخواهد داشت با فرسایش شمع ، گپ شمع بازتر می شود و تشکیل جرقه را سخت تر می کند. عایق سرامیکی شمع های قدیمی نیز می تواند به دلیل رسوبات احتراق کربن و اشباع سوخت قدیمی آسیب ببیند و در نتیجه جرقه ضعیف تری ایجاد شود. کلمات پایانی
فاصله فیلر تمام شمع ها باید بررسی شوند، چه برای موتور ماشین شما باشد یا چمنزن. استفاده از شمع مناسب با فاصله مناسب بهترین شرایط کارکرد را برای عملکرد موتور تضمین می کند.
شما هم میتوانید نظر بدهید.