نحوه بررسی روغن فرمان (+ 5 مرحله برای عوض کرد آن)
نحوه بررسی روغن فرمان
بررسی روغن فرمان (نوعی مایع هیدرولیک) ساده است اما نیاز به تجربه در مورد قطعات محفظه موتور دارد. بنابراین، بهتر است در ابتدای امر با یک مکانیک خودرو تماس بگیرید تا روغن را بررسی کند.
در اینجا یک خلاصه گام به گام در مورد نحوه انجام این کار توسط مکانیک آورده شده است:
مرحله 1:
بررسی روغن
مکانیک موتور شما را روشن می کند و به مدت 3 تا 4 دقیقه اجازه می دهد تا روغن فرمان گرم شود. سپس فرمان ماشین شما را در هر دو جهت می چرخاند تا روغن فرمان را به گردش درآورد. بر اساس جهتی که چرخ را می چرخانید، سیستم هیدرولیک به چرخش پینیون کمک می کند و جعبه فرمان چرخ را از چپ به راست تغییر می دهد.
مرحله 2:
محل ذخیره روغن ( مخزن روغن ) را پیدا کنید
پس از گرم کردن روغن ، موتور را خاموش کنید و کاپوت را باز کنید تا مخزن روغن فرمان را پیدا کنید. مخزن روغن فرمان یک ظرف فلزی یا پلاستیکی شفاف در محفظه موتور با درپوش مخزن سیاه یا زرد است. اما محل قرارگیری مخزن بسته به سازنده خودرو متفاوت است. بنابراین، در صورت نیاز، برای دریافت مکان دقیق به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.
مرحله 3:
سطح روغن فرمان را بررسی کنید
اکثر مخازن روغن فرمان دارای نشانگرهای سطح با علامت "MIN" و "MAX" یا "Hot" یا "Cold" در کناره هستند تا به شما کمک کنند سطح مایعات را بررسی کنید. اگر مخزن سیال از پلاستیک شفاف ساخته شده باشد، دیدن سطح روغن آسان تر است. اما، اگر یک مخزن فلزی باشد، مکانیک از یک میله اندازه گیری برای بررسی سطح روغن فرمان استفاده می کند. برای انجام این کار، درپوش مخزن را برمی دارند و روغن اضافی روی میله اندازه گیریِ متصل به آن را پاک می کنند. سپس، میله را به طور کامل دوباره به مدت چند ثانیه در مخزن قرار می دهند و آن را بیرون می کشد. مکانیک خطوط نشانگر روی میله اندازه گیری را بررسی می کند تا سطح روغن را بررسی کند.
مرحله 4:
رنگ روغن فرمان را بررسی کنید
در طول بازرسی، مکانیک از دستمال کاغذی استفاده می کند تا بررسی کند که آیا روغن فرمان تغییر رنگ داده است. به طور معمول، مایع شفاف، کهربایی زرد یا صورتی مایل به قرمز است. با این حال، ممکن است با تکههای لاستیکی ناشی از شیلنگهای اتصال آسیبدیده، مهر و موم یا اورینگها (درزگیر لاستیکی که برای جلوگیری از نشت روغن بین قطعات متصل استفاده میشود) آلوده شود.
این ذرات می توانند سیال را قهوه ای یا سیاه کنند. اگر آلودگی روغن وجود داشته باشد، مکانیک تعویض روغن فرمان را انجام می دهد. در صورتی که روغن تغییر رنگ ندهد، اگر سطح روغن کم باشد، به سادگی شارژ می شود.
آیا می خواهید بدانید که چگونه یک مکانیک حرفه ای شارژ را انجام می دهد؟ بیایید نگاهی بیندازیم.
نحوه پر کردن روغن فرمان
هنگامی که مکانیک شما متوجه می شود که سیستم هیدرولیک شما با روغن کم کار می کند، آن را شارژ می کند.
در اینجا :
مکانیک درپوش مخزن روغن فرمان را برمی دارد. با استفاده از یک قیف، روغن به آرامی به روغن داخله مخزن فرمان اضافه می کنند تا از پر شدن بیش از حد آن جلوگیری کنند. هنگامی که روغن به علامت "MAX" رسید، ریختن را متوقف می کند و روغن اضافی را در اطراف مخزن پاک می کنند. در نهایت، مکانیک مخزن را محکم با درپوش خودش می بندد.
اما چند وقت یکبار نیاز به دریافت این سرویس دارید؟
زمان مناسب برای تعویض روغن فرمان را در دفترچه ی سازنده خودرو بررسی کنید. چه زمانی باید سیال فرمان را تعویض کنید؟
بطور کلی ماشین شما به تعویض روغن فرمان بین 64 هزار تا 128 هزار کیلومتر یا هر 3 سال یکبار ( بسته به برند سازنده آن روغن و کیفیت آن) نیاز دارد. اگر آلوده است، برای جلوگیری از آسیب به سیستم فرمان هیدرولیک خودرو (سیستم HPS) باید آن را زودتر تعویض کنید.
فلاشینگ روغن کثیف را با یک روغن تازه انجام دهید و به طول عمر و محافظت از سیستم هیدرولیک فرمان کمک کنید .
همچنین ممکن است در صورت کم شدن روغن ، علائم سطح پایین روغن فرمان بر روی داشبورد ظاهر شود .( در صورت نصب در خودروی شما)
وقتی ماشین شما با روغن فرمان کم کار می کند، تابلوی داشبورد را که شبیه فرمان است با علامت تعجب روشن می کند.( شکل فرمان ماشین با یک علامت تعجب در سط آن) علامت ممکن است بسته به وسیله نقلیه شما متفاوت باشد، اما معمولاً زمانی که مایعات کمتری وجود دارد روشن می شود.
صداهای عجیب و غریب:
اگر هنگام چرخاندن چرخ، صدای ناله فرمان را شنیدید، می تواند نشانه کم قدرت بودن روغن فرمان باشد. این صدای ناله به دلیل وجود حباب هوا در شیلنگ اتصال یا عدم روانکاری در اجزای فرمان است.
مشکل در فرمان دادن:
روغن ناکافی فرمان می تواند چرخاندن فرمان را دشوار کند، به ویژه در سرعت کم یا زمانی که وسیله نقلیه ساکن است.
نشت روغن فرمان :
اگر متوجه چکه کردن یا قطرات مایعی شدید که بویی شبیه گل ختمی سوخته دارد و بافت روغنی دارد، می تواند نشانه نشت روغن فرمان باشد. ممکن است از پمپ فرمان، دنده فرمان یا خطوط فشار نشت کند.
در مرحله بعد، بیایید نحوه انجام تعویض روغن فرمان را بررسی کنیم. و چگونه می توان سیال فرمان را تغییر داد؟
در اینجا نحوه تعویض روغن فرمان توسط یک مکانیک حرفهای آمده است:
مرحله 1:
وسیله نقلیه خود را آماده کنید
مکانیک از عینک ایمنی و دستکش استفاده خواهد کرد. سپس، ماشین شما را در یک منطقه تهویهدار پارک میکنند و با استفاده از جک یا پایه جک آن را بالا میبرد. و ظرف تخلیه آماده برای جمع آوری روغنهای قدیمی را نزدیک خود نگه می دارد
. مرحله 2:
مخزن را پیدا کنید
در مرحله بعد، کاپوت ماشین شما را باز می کنند تا مخزن را پیدا کنند. آنها درپوش آن را که علامت «فرمان» یا «روغن فرمان» روی آن نوشته شده است، برمی دارند.
مرحله 3:
مخزن را بشویید
مکانیک از انبردست برای جدا کردن بست روی شیلنگ برگشت (شیلنگی که سیال را به مخزن برمی گرداند و اکثرا قطر کمتری دارد و در زیر مخزن یا پایینترین نقطه ی مخزن قرار دارد) استفاده می کند. آنها از پمپ انتقال مایعات برای شستشوی روغن قدیمی در ظرف تخلیه استفاده می کنند. مکانیک به طور مکرر فرمان را از یک سر به سر دیگر می چرخاند تا روغن باقی مانده را تخلیه کند. البته بدون روغن فرمان سفت میشود و احتیاجی به تکرار این پروسه نیست چون بر روی میل فرمان و بقیه ی اجزا فشار می آید.
البته می توان در صورت نبودن پمپ مخصوص ، با کشیدن شیلنگ برگشت و وصل کردن آن به ظرف جداگانه و روشن کردن موتور ، تمامی روغنهای قدیمی را تخلیه کرد و با ریختن اندکی روغن نو در مخزن ( سمت شیلنگ برگشت بطور موقت باید کور شود یا بسته شود)، تمام مسیر را از روغن قدیمی و کهنه تمیز کرد.
مرحله 4:
شلنگ را به مخزن وصل کنید و مخزن را تا نیمه پر کنید و تست کنید
آنها روغن جدید را تا نیمه اضافه می کنند و سپس موتور را روشن می کنند. مکانیک فرمان را می چرخاند تا روغن را در سیستم فرمان هیدرولیک به گردش درآورد.
مرحله 5:
پر کردن مجدد را انجام دهید تا هنگامی که سیال به علامت "گرم" یا "سرد" مورد نیاز روی مخزن با موتور روشن رسید، کافیست و درپوش مخزن را محکم کنید. در نهایت، مکانیک موتور را برای مدتی روشن می گذارد تا نشتی را بررسی کند. اگر نشتی وجود نداشته باشد، جک یا پایه جک را برداشته و خودرو را پایین می آورد.
انواع مختلفی از روغن فرمان در بازار موجود است.
اما از چه نوع روغن فرمان باید استفاده کرد؟
شما باید از روغن فرمان طبق دفترچه راهنمای مالک یا مشخصات سازنده استفاده کنید. در اینجا انواع مختلف مایعات فرمان که معمولاً استفاده می شود آورده شده است:
روغن فرمان معمولی:
این سیال با استفاده از روغن های پایه مینرال تولید می شود. معمولاً در وسایل نقلیه مدرن استفاده نمی شود، زیرا مانند مایع مصنوعی محافظتی ارائه نمی دهد.
روغن فرمان سنتتیک:
سیال سنتتیک با روغن های پایه مصنوعی ساخته می شود و عملکرد و طول عمر بهتری نسبت به مایعات معمولی دارد مانند روغن گیربکس اتوماتیک (ATF):
این روغن گاهی اوقات به عنوان روغن فرمان استفاده می شود. اما بواسطه ی وجود ادیتیوهای بسیار زیاد ، توصیه نمی شود و به طور کلی در خودروهای قدیمی در شرایط خاص اضافه می شود.
3 پرسش متداول در مورد سیالات فرمان
در اینجا به برخی از سوالات رایجی که ممکن است در مورد روغن فرمان داشته باشید پاسخ داده شده است:
1. سیال فرمان چگونه کار می کند؟
این روغن با عمل به عنوان یک پیوند هیدرولیکی بین فرمان و چرخ های جلو، تلاش برای چرخاندن فرمان بصورت دستی را کاهش می دهد. همچنین برای کاهش اصطکاک و بهبود عملکرد فرمان، قطعات سیستم را روغن کاری می کند. هنگامی که فرمان خودروی خود را می چرخانید، پمپ فرمان برای تحت فشار قرار دادن روغن فعال می شود. این مایع هیدرولیک تحت فشار به پیستون موجود در چرخ دنده فرمان اجازه نوسان می دهد و تلاش شما برای چرخاندن چرخ را کاهش می دهد. پس از اتمام کار، سیال از طریق شیلنگ کم فشار به مخزن باز می گردد.
2. تفاوت بین سیال فرمان فرمان و سیال گیربکس اتوماتیک چیست؟
با وجود شباهت های آنها به عنوان مایعات و روان کننده های هیدرولیک، فرمان برقی و روغن گیربکس اتوماتیک اهداف متفاوتی را انجام می دهند. روغن فرمان به طور خاص برای سیستم HPS طراحی شده است که روانکاری و فشار هیدرولیک را ارائه می دهد. در همین حال، ATF در درجه اول برای روانکاری اجزای گیربکس اتوماتیک در محفظه موتور استفاده می شود با ادیتیوهای خاص که تا خِر خِره در روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارند و احتیاجی نیست تا در روغن فرمان وجود داشته باشند. با این حال، برخی از مکانیک ها ممکن است توصیه کنند. ولی مشکلی از این بابت وجود ندارد ولی دیده شده است که روغن DEX VI برای روغن فرمان توصیه شده است که هیچ احتیاجی نیست و فقط هزینه ی اضافی کردن است و نهایت امر تا فرمولاسیون DEX III کفایت می کند.
اما استفاده از روغن مخصوص فرمان مزیت هایی برتر از روغن گیربکس دارد همچون
- تبخیر نمی شود
-احتیاج به بازدید مکرر ندارد
- روانکاری بهتر و سیالیت بهتری ارائه می دهد و حتی اگر تسمه پمپ هیدرولیک شل باشد نیز ، مانع لیز خوردن تسمه می شود به دلیل سیالیت بالاتر و فشار کمتری که به پمپ می اورد.
3. آیا همه خودروهای جدید به روغن فرمان نیاز دارند؟
خیر، فقط یک وسیله نقلیه تخصصی یا قدیمی با سیستم فرمان هیدرولیک و الکتروهیدرولیک( مانند مزدا 3 نیو) (HPS & EHPS) به روغن فرمان نیاز دارد. اکثر خودروهای جدید دارای سیستم فرمان الکتریکی (EPS) با موتور الکتریکی هستند که به چرخاندن فرمان کمک می کند. این سیستمهای EPS در خودروهای الکتریکی (EVs) مانند فورد موستانگ Mach-E و شورولت (Chevy) Bolt EV نیز یافت میشوند.