علامت درپوش معیوب رادیاتور که نباید نادیده بگیرید (+ راه حل)
متوجه یک مایع سبز روشن یا قرمز روشن و خوشبو در زیر ماشین خود شدید . اینجا آیا مشکل از درب خراب رادیاتور هست؟ به خواندن ادامه دهید زیرا ما شما را با علائم خراب بودن درب رادیاتور آشنا می کنیم و اگر آنها را تجربه کردید چه کاری باید انجام دهید.
این مقاله شامل:
8 علامت رایج درپوش بد رادیاتور نحوه بررسی و تعویض درپوش بد رادیاتور
4 پرسش متداول در مورد درپوش رادیاتور درپوش رادیاتور چه کاری انجام می دهد؟
آیا می توان با درپوش بد رادیاتور رانندگی کرد؟
هزینه تعویض درپوش رادیاتور چقدر است؟
آیا هر ماشینی درپوش رادیاتور دارد؟
برویم!
8 علامت رایج درپوش بد رادیاتور
در اینجا هشت علامت نشان دهنده وجود خرابی درپوش رادیاتور وجود دارد:
1. نشت مایع خنک کننده
درپوش معیوب رادیاتور می تواند باعث ایجاد فشار بیش از حد در سیستم خنک کننده شود. این باعث می شود که مایع خنک کننده (سیال رادیاتور) از طریق شیلنگ های رادیاتور یا مهر و موم واتر پمپ نشت کند. واشر فرسوده درپوش رادیاتور نیز می تواند باعث نشتی مایع خنک کننده شود.
مهم: نشت مایع خنککننده در نهایت منجر به کاهش سطح مایع خنککننده میشود که منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و روشن شدن چراغ هشدار مایع خنککننده میشود. این می تواند باعث آسیب جدی به موتور در صورت عدم رسیدگی شود.
2. رگه های سفید روی رادیاتور
هنگامی که نشتی مایع خنک کننده خشک می شود، لکه ها یا رگه های سفیدی بر جای می گذارد. بنابراین، اگر نمیتوانید نشت مایع خنککننده رادیاتور را هنگام خنک شدن موتور ببینید، باید رگههای سفید را بررسی کنید. این نشان دهنده خرابی درپوش رادیاتور است که تحت فشار ، نشتی دارد.
3. سیستم خنک کننده با درپوش رادیاتور آسیب دیده یا شل می تواند به هوا اجازه ورود به سیستم خنک کننده را بدهد. این میتواند باعث ایجاد حفرههای هوا در سیستم خنککننده شود، کارایی مایع خنککننده را کاهش داده و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
4. گرم شدن بیش از حد موتور
همانطور که در بالا ذکر شد، نشت مایع خنک کننده رادیاتور یا هوا در سیستم خنک کننده می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. بنابراین، اگر گیج دما (سنج دما) را روی قرمز دیدید یا چراغ داشبورد دمای موتور روشن شد، باید درپوش بد را بررسی کنید.
5. سرریز شدن مخزن خنک کننده
فنر درپوش رادیاتور گیر کرده و باز مانده، این ، باعث کاهش فشار در سیستم خنک کننده می شود و نقطه جوش مایع خنک کننده را کاهش می دهد. با افزایش دمای موتور، مایع خنک کننده می تواند بجوشد و از رادیاتور به داخل مخزن سرریز رانده می شود. هنگامی که مایع خنک کننده و بخار اضافی به طور مداوم به مخزن سرریز می کند، می تواند بیش از سطح معمولی خود پر شود.
6. شلنگ رادیاتور خراب
هنگامی که موتور را خاموش می کنید، فشار در سیستم خنک کننده کاهش می یابد و یک اثر مکش ایجاد می کند. اگر درپوش فشار معیوب باشد و به دلیل این نیروی مکش باز نشود، شیلنگ رادیاتور ممکن است شکل خود را از دست بدهد. این به این دلیل است که فشار داخل سیستم خنک کننده کمتر از فشار اتمسفر است و در نتیجه شلنگ 2 پهن می شود. علاوه بر این، سیال رادیاتور نمی تواند از مخزن سرریز (مخزن خنک کننده) به سیستم خنک کننده برگردد.
7. ترکیدگی شیلنگ رادیاتور
اگر فشار در سیستم خنک کننده به دلیل معیوب بودن درپوش رادیاتور بیش از حد افزایش یابد، ممکن است شیلنگ رادیاتور ترکیده و مایع خنک کننده را در سراسر محفظه موتور آزاد کند. به طور معمول، فشار آنقدر زیاد نیست که باعث ترکیدن شود. اما هنگامی که با درپوش بد رانندگی می کنید، فشار ممکن است افزایش یابد و نشت کوچک شلنگ رادیاتور را تشدید کند. در این حالت، احتمالاً متوجه نشت مایع خنک کننده در زیر ماشین خود خواهید شد.
8. بخار از زیر کاپوت
درپوش معیوب رادیاتور ممکن است فشار را حفظ نکند و باعث شود مایع خنک کننده بجوشد و به عنوان بخار از سیستم خنک کننده خارج شود. این می تواند به مرور زمان منجر به کاهش سطح مایع خنک کننده شود. علاوه بر این، نشت شیلنگ رادیاتور میتواند مایع خنککننده را روی قسمت بیرونی موتور داغ چکه کند و در نتیجه بخارات از محفظه موتور خارج شود. مطمئن نیستید که درپوش رادیاتور معیوب است یا نه؟ بیایید ببینیم چگونه می توانید مشکل را تأیید و برطرف کنید.
نحوه بررسی و تعویض درپوش معیوب رادیاتور
احتیاط: درپوش رادیاتور را فقط زمانی باید تعویض کرد که موتور خنک شده باشد. باز کردن درب رادیاتور در حین کارکرد موتور یا درست پس از خاموش شدن آن می تواند منجر به سوختگی شدید ناشی از خروج مایع خنک کننده داغ شود.
در اینجا نحوه بررسی درپوش رادیاتور معیوب آمده است:
بررسی کنید که آیا درپوش رادیاتور شل است و آن را سفت کنید. اگر درپوش را نمی توان به اندازه کافی سفت کرد یا بدنه فلزی آن آسیب دیده است، آن را تعویض کنید. مهر و موم های درپوش رادیاتور را بررسی کنید و در صورت فرسودگی آنها را تعویض کنید. فنر روی درپوش رادیاتور را از نظر زنگ زدگی بررسی کنید. اگر فنر زنگ زده یا به سختی فشرده می شود، درپوش رادیاتور را تعویض کنید. فشار درپوش رادیاتور را تست کنید تا ببینید آیا فشار مشخص شده برای سیستم خنک کننده خودرو شما هست یا خیر.
برای تست فشار:
درپوش رادیاتور را به آداپتور درپوش تستر وصل کنید. آداپتور درپوش را به دستگاه فشار سنج وصل کنید. فشار سنج را پمپ کنید تا فشاری برابر با درجه بندی درپوش به دست آید. درپوش رادیاتور باید این فشار را حدود پنج دقیقه نگه دارد و نباید فشار را به سرعت از دست بدهد. در صورت عدم موفقیت در تست فشار، درپوش را تعویض کنید. بررسی کنید که آیا شیر خلاء درپوش رادیاتور به درستی کار می کند.
روند تعویض:
شما فقط باید درب قدیمی را بردارید و یک درب جدید را به جای آن قرار دهید. با این حال، همیشه از درپوش رادیاتور با درجه فشار مشخص شده برای سیستم خنک کننده خودروی خود استفاده کنید.
دلیل آن است: درپوش با درجه فشار بالاتر باعث ایجاد فشار اضافی می شود. این می تواند به اجزای سیستم خنک کننده مانند شیلنگ رادیاتور، واشر پمپ آب و غیره آسیب برساند و منجر به نشتی شود. درپوش جدید با درجه فشار پایین تر منجر به خنک کننده ناکارآمد و گرمای بیش از حد موتور می شود. مطمئن نیستید که خودتان این کار را انجام بدهید؟ این کار را به یک مکانیک خبره بسپارید
سوال بیشتری در مورد درپوش رادیاتور دارید؟ به آنها بپردازیم 4 پرسش متداول در مورد درپوش رادیاتور
در اینجا به چهار سوال رایج در مورد درپوش رادیاتور پاسخ داده شده است:
1. درپوش رادیاتور چه کاری انجام می دهد؟ درپوش رادیاتور به خنک کننده اجازه می دهد دو کار را انجام دهد: با فشار نگه داشتن سیستم، گرمای موتور را جذب کرده و فشار آب اضافه را به مخزن هدایت ، و موقعی که موتور سرد شد و آب منقبض شد ، کمبود آب را به رادیاتور برگرداند.
در اینجا چگونه این اتفاق می افتد: درپوش سالم ، سیستم خنک کننده خودروی شما را "بسته" نگه می دارد و از ورود هوا و آلاینده ها به داخل آن جلوگیری می کند. این به عنوان یک شیر فشار عمل می کند و اجازه می دهد تا فشار و نقطه جوش مایع خنک کننده افزایش یابد. این کمک می کند تا مایع خنک کننده به طور موثر گرمای موتور را جذب کند. اگر با انبساط مایع خنککننده داغ، فشار بیش از حد زیاد شود، درپوش رادیاتور مقداری مایع خنککننده را به مخزن سرریز هدایت میکند و فشار لازم را حفظ میکند. برعکس، سوپاپ خلاء در این درپوش فشار ، همچنین اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از مخزن به سیستم خنک کننده اصلی با کاهش دمای موتور جریان یابد.
2. آیا می توانید با درپوش بد رادیاتور رانندگی کنید؟
شما نباید با درپوش رادیاتور معیوب رانندگی کنید زیرا می تواند به سیستم خنک کننده ماشین شما آسیب برساند و موتور را بیش از حد گرم کند. با این حال، اگر راهی جز رانندگی ندارید، مرتباً سطح مایع خنککننده را چک کنید و برای بازرسی به مکانیک بروید. و اگر چراغ هشدار مایع خنک کننده روشن شد، با خیال راحت به کنار جاده بروید و ماشین خود را به کارگاه ببرید تا از آسیب به موتور جلوگیری کنید.
3. هزینه تعویض درپوش رادیاتور چقدر است؟
قیمت یک درپوش رادیاتور بسته به نوع و مدل ماشین شما بین 5 تا 30 دلار است.
4. آیا هر ماشینی درپوش رادیاتور دارد؟
خیر، خودروهای دارای مخزن خنک کننده تحت فشار (مخزن انبساط) معمولاً درپوش رادیاتور ندارند. در این حالت، مخزن انبساط در محفظه موتور، برخلاف درپوش پلاستیکی مخزن سرریز، دارای یک درپوش با درجه فشار است. سیال خنک کننده برای هر سیکل از مخزن انبساط عبور می کند، همانطور که از رادیاتور عبور می کند. همانند خودروی 206 و موتور xu7p