تست سنجش کمپرس سیلندر چیست؟ (وقتی لازم است + نحوه انجام آن)
آیا وسیله نقلیه شما فاقد برق است یا بد کار می کند؟ عملکرد موتور شما معمولاً تحت تأثیر چهار عامل قرار می گیرد - ترکیب سوخت هوا، جرقه، زمان بندی و فشرده سازی. اگر موتور شما نمی تواند مخلوط سوخت هوا را تا حدی فشرده کند که خودبخود مشتعل شود (برای موتورهای دیزلی) یا توسط شمع ها (برای موتورهای بنزینی) مشتعل شود، یا تمام اجزای موتور اعم از شمعها و وایر ها و انژکتورها و غیره نرمال هستند ولی خودرو توان کافی برای حرکت ندارد یا اسب بخار کافی را ندارد شما به مشکل تراکم نگاه می کنید . برای تأیید این موضوع، خودروی شما نیاز به تست گرفتن کمپرس دارد. اما تست فشرده سازی ( گرفتن کمپرس سیلندرها ) چیست؟ و چگونه آنرا را انجام میدهید در این مقاله، آزمایش کمپرس سنجی چیست، زمانی که باید آن را انجام دهید، نحوه انجام آن و مسائلی که می تواند به شما در تشخیص آن کمک کند، آشنا خواهیم کرد.
این مقاله شامل:
تست فشرده سازی چیست؟( گرفتن کمپرس سیلندرها)
چگونه تست را انجام دهیم؟
(راهنمای گام به گام) چه زمانی به تست فشرده سازی نیاز دارم؟
چه مشکلاتی را می توانم با تست کمپرس سیلندرها تشخیص دهم؟
هزینه تست چقدر است؟
شروع کنیم!
تست کمپرس سیلندرها چیست؟
تست تراکم یک روش آزمایشی برای ارزیابی وضعیت سوپاپهای موتور، سیت سوپاپ، سر سیلندر، واشر سر سیلندر و رینگهای پیستون است. اگر مواد این قطعات فرسوده شود و منجر به کاهش تراکم در یک یا چند سیلندر موتور شود، نیروی کافی برای حرکت دادن پیستونهای سیلندر و میل لنگ وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، از دست دادن تراکم در یک سیلندر می تواند منجر به احتراق ناقص یا از کار افتادن کامل موتور شما شود. برای جلوگیری از این امر، آزمایش تراکم بر روی هر سیلندر با استفاده از گیج یا تستر تراکم انجام می شود. تراکم موتور یا بار فشاری با PSI اندازه گیری می شود. در حالت ایده آل، یک موتور سالم تراکم (فشار سیلندر) بیش از 100 PSI در هر سیلندر خواهد داشت)(بیشتر از 6/8 بار). همچنین، نباید بیش از 10 درصد اختلاف بین بالاترین و کمترین خوانش فشرده سازی وجود داشته باشد. بنابراین، چه زمانی تست فشرده سازی لازم است؟
بیایید دریابیم. چه زمانی به تست کمپرس نیاز داریم؟
معمولاً اگر خودروی شما هر یک از علائم زیر را تجربه کرد، به آزمایش کمپرس سیلندر نیاز دارید:
هنگام شتاب گیری یا کاهش سرعت، دود از سیستم اگزوز می آید وقتی شتاب می گیرید، موتور احساس کندی می کند موتور هنگام رانندگی در جاده می لرزد موتور داغ کار می کند افزایش مصرف سوخت و همچنین اگر می بینید که چراغ چک موتور شما روشن است و ماژول کنترل موتور شما یک کد خطا مانند P0301، P0302، P0303، P0304 یا P0305 را ثبت می کند، باید یک تست فشرده سازی انجام دهید.
با این اوصاف، برای انجام تست های فشرده سازی نباید منتظر چنین علائم هشدار دهنده ای باشید. همچنین می توانید آنها را به عنوان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با هر تنظیم برای حفظ تراکم خوب و موتور سالم انجام دهید. کنجکاو هستید که بدانید این آزمایش چگونه انجام می شود؟ بخش زیر به تفصیل آن را پوشش می دهد. چگونه تست فشرده سازی را انجام دهیم؟
(راهنمای گام به گام) در حالی که انجام تست های فشرده سازی توسط خودتان آسان است، تفسیر نتایج و رسیدن به علت اصلی نیاز به دانش فنی دارد. اگر مطمئن نیستید که چگونه آزمایش را انجام دهید، بهتر است یک تکنسین خبره این کار را برای شما انجام دهد.
اما اگر هنوز مایل به درک تست تراکم موتور هستید، در اینجا یک راهنمای گام به گام کلی در مورد این روش تست وجود دارد:
مرحله 1:
در اینجا برخی از ابزارهایی که برای تست فشرده سازی نیاز دارید آورده شده است: دستکش عایق و دستکش ایمنی (برای محافظت از خود در برابر قطعات داغ موتور و اسپری روغن) جغجغه و دسته رابط سوکت شمع کیت تست تراکم (موتورهای دیزل تراکم بالایی دارند که نیاز به گیج تراکم خاص یا تستر تراکم دارند) دفترچه یادداشت برای یادداشت کردن نتیجه آزمایش
مرحله 2:
موتور خود را گرم کنید در حالی که می توانید تست تراکم را روی موتورهای سرد نیز انجام دهید، در حالت ایده آل باید آزمایش را در حالی که موتور گرم است اجرا کنید. چرا؟ رینگ پیستون، نشیمنگاه سوپاپ ( سیت )، واشر سرسیلندر و سایر مواد اجزای موتور با گرم شدن منبسط می شوند. این باعث ایجاد نسبت تراکم مورد نیاز در داخل موتور می شود. بنابراین اگر این آزمایش را روی یک موتور سرد انجام دهید، ممکن است خوانش فشار نادرست باشد.
مرحله 3:
سیستم های جرقه زنی و رله ی سوخت را غیرفعال کنید هنگامی که موتور شما به اندازه کافی گرم شد، آن را کاملا خاموش کنید. سپس کلید رله پمپ بنزین و دسته کویل پک را بردارید. در خودروهای قدیمی با دلکو، باید سیم پیچ احتراق را با قطع ترمینال مثبت سیم پیچ غیرفعال کنید یا سیم پیچ احتراق را به طور کامل جدا کنید. اگر میخواهید شمعها را جدا کنید، هر سیم شمع را جدا کنید، اما هر سیم را مطابق با شماره سیلندر علامت بزنید. احتیاط: فقط سیمِ سیم پیچ به دلکو را جدا نکنید زیرا سیم پیچ احتراق هنوز شارژ است و در صورت پیدا کردن زمین ممکن است به شما شوک وارد کند.
مرحله 4:
تمامی شمع ها را بردارید برای جدا کردن تمام شمع ها از یک جغجغه بکس استفاده کنید.حذف تمام شمعها برای جلوگیری از یک ضربه تراکمی دیگر است که باعث کند شدن چرخش موتور در طول آزمایش می شود. توجه: هم موتورهای دیزلی و هم موتورهای بنزینی ممکن است به آچار شمع خاصی نیاز داشته باشند تا برق یا شمع را باز کنند.
مرحله 5:
گیج را در اولین سوراخ شمع نصب کنید دستگاه تست تراکم موتور را به اولین سوراخ شمع وصل کنید. در حالت ایده آل، با سیلندری شروع کنید که به شما نزدیک است و به عقب حرکت کنید. همین ترتیب را برای بقیه موتور نیز دنبال کنید.
مرحله 6:
از کسی بخواهید که استارت بزند در حالی که خوانش تراکم را یادداشت می کنید. شما باید موتور را چندین بار در مدت 3 تا 5 ثانیه بچرخانید. اجازه دهید موتور بچرخد تا زمانی که متوجه حداقل شش پُف ( در خودروهای ریسینگ فقط 3 پُف مجاز است ) روی گیج شوید، سپس استارت را رها کنید. این به شما کمک می کند حداکثر میزان فشرده سازی را روی گیج داشته باشید.
نکته:
رسیدن به اوج تراکم در تعداد رفت و برگشت کمتر پیستون ، نشان از آب بندی بهتر سوپاپها توسط تراشکار است مثلا رسیدن به 10 بار با 8 دفعه رفت برگشت پیستون نسبت به 4 دفعه نشان از عیب اولیه ای در سوپاپها ، واشر سرسیلندر و غیره است که تازه شروع شده و کم کم حادتر می شود و بدین طریق می توان یک دورنگاهی به اینده و کارکرد موتور داشت که به مالک میتوان گفت هنوز عیبی ندارد ولی شاید در کیلومترهای کارکرد بالاتر افزایش مصرف سوخت و افت توان را شاهد باشید که با تکرار آزمایش قطعیت بیشتری پیدا می کند.
مرحله 7:
خواندن را یادداشت کنید . بار فشاری را برحسب PSI برای هر سیلندر یادداشت کنید. خوانش فشرده سازی خوب بین 125-175 PSI برای موتورهای بنزینی( 8/6 بار تا 12 بار )است، در حالی که برای موتورهای دیزلی، استاندارد 275-400 PSI است. ( 18 بار تا 27 بار)
بطور مثال ( با واحد بار )
موتور tu3 = 12bar
موتور xu7p = 11bar
موتور xu7 = 10bar
موتور هیوندا dohc = 9bar
موتور EF7 = 11bar
موتور EF7 توربو گازسوز = 13bar
موتور اتوبوس اسکانیا 5 سیلندر =14bar
موتور ام جی 6 : 9/2 بار
موتور ام جی GS : ده بار
مرحله 8:
فرآیند را روی هر سیلندر تکرار کنید قرار دادن تستر تراکم داخل هر سوراخ شمع، استارت زدن و ثبتِ بارِ فشاری را تکرار کنید. اگر خوانش فشار در یک سیلندر کم باشد، مشکل مربوط به یک سیلندر است. اما اگر خوانش در چند سیلندر کم باشد، نشانه مشکلات دیگر موتور است. همچنین، خوانش فشار سیلندر نباید بیش از 10٪ از هم فاصله داشته باشد.
نکته:
در موتورهای پایه گازسوز به دلیل خشک کارکردن قطعات فلزی منجمله سوپاپها و سیت ، با فشار اوردن بر روی خودرو ، این قطعات سریعتر از خودروهای بنزین سوز دچار فرسودگی شده و افت کمپرس سیلندر را زودتر از بقیه تجربه می کنند که باید همیشه در برنامه ی تعمیر و نگه داری خودرو مد نظر قرار بگیرند.
این قرائت ها نشان دهنده چه مسائلی است؟
چه مشکلاتی را می توانم با تست فشرده سازی تشخیص دهم؟
نیروی فشاری کمتر در داخل سیلندرها می تواند نشان دهنده سه چیز باشد:
A. رینگ های پیستون فرسوده یا آسیب دیده
اگر خوانش فشار روی یک سیلندر یا دو سیلندر که مجاور یکدیگر نیستند کم باشد، معمولاً به دلیل معیوب بودن سوپاپ، سیت سوپاپ یا رینگ پیستون است. می توانید این موضوع را با افزودن یک قاشق چایخوری روغن موتور به سیلندر خاص از طریق سوراخ شمع (که به عنوان تست تراکم مرطوب نیز شناخته می شود) تأیید کنید. روغن یک مهر و موم در اطراف پیستون و دیواره سیلندر ایجاد می کند. آزمایش را مجدداً اجرا کنید تا ببینید فشار افزایش می یابد یا خیر. اگر این کار را کرد، رینگ پیستون ممکن است مقصر باشد. اگر اینطور نیست، دلیل آن نیز می تواند تغییر شکل سرسیلندر باشد.
توجه: موتورهای چند سوپاپ یا توربو نیز ممکن است به دلیل خم شدن یا سوختن سوپاپ اگزوز، فشردهسازی کم را تجربه کنند و در نتیجه احتراق ناقص ایجاد شود.( همانند موتورهای ef7 و ef7 توربوگازسوز و امثال اینها)
ب. واشر سر سیلندر سوخته شده ، اگر دو سیلندر مجاور تراکم کمی داشته باشند، احتمالاً به دلیل سوخته شدن واشر سرسیلندر است. در آن صورت، به دنبال علائم دیگری مانند دود اگزوز شیری رنگ باشید.
ج. مسئله زمان بندی سوپاپ اگر تمام فشار های سیلندر کمتر از 100 PSI (برای بنزین) و 275 PSI (برای گازوئیل) باشد، ممکن است به دلیل زمان بندی نامناسب سوپاپ باشد. بررسی کنید که همه سوپاپ ها به درستی باز و بسته شوند و تسمه تایم جابجای مختصر نشده باشد. به طور طبیعی، هنگامی که یک مکانیک برای شناسایی این مشکلات یک تست فشرده سازی انجام می دهد، هزینه ای در بر دارد.
هزینه تست فشرده سازی چقدر است؟ معمولاً، تست تراکم موتور ممکن است بین 141 تا 178 دلار هزینه داشته باشد. این هزینه اساساً هزینه های نیروی کار است که ممکن است بسته به موقعیت مکانی شما و ساخت و مدل وسیله نقلیه شما متفاوت باشد. بر اساس قرائتهای آزمایشی، مکانیک ممکن است تعمیرات خاصی را نیز پیشنهاد دهد که هزینههای اضافی را در پی خواهد داشت.
پکیج تست تراکم ، روشی مطمئن هست برای بررسی اینکه کدام یک از سیلندرهای موتور شما حال خوبی دارد. اما خواندن نتیجه آزمایش و انجام تعمیرات مورد نیاز بر اساس آن نیاز به دانش فنی دارد.