راهنمای اندازی گیری مقاومت وایر شمع (+3 سؤال متداول)
وایر شمع یک کار مهم دارد: رساندن ولتاژ بالا از کوئل یا توزیع کننده به شمع. هنگامی که مقاومت وایر شمع خیلی زیاد است، شمع ولتاژ کافی برای ایجاد جرقه قوی دریافت نمی کند، که سپس می تواند به یک سری مشکلات عملکرد موتور تبدیل شود. بنابراین، مقاومت وایر شمع دقیقا چیست؟ و چگونه آن را اندازه گیری می کنید؟ در پاراگراف های بعدی به هر دوی این سوالات خواهیم پرداخت. همچنین بررسی خواهیم کرد که قطر سیم شمع چه ارتباطی با مقاومت دارد و برخی از سوالات متداول مرتبط را پوشش خواهیم داد. این مقاله شامل:
مقاومت وایر شمع چیست؟
نحوه تست مقاومت وایر شمع آیا قطر بر مقاومت وایر شمع تأثیر می گذارد؟
3 سوال متداول وایرشمع
علائم خرابی وایر شمع چیست؟ چه زمانی باید وایر های شمع خود را تعویض کنم؟ چگونه وایر های شمع را برای جرقه تست کنم؟
بیایید موتور را روشن کنیم. مقاومت وایر شمع چیست؟ انرژی جرقه از کوئل یا توزیع کننده از طریق وایر شمع عبور می کند تا به شمع برسد، به همین دلیل است که وایر شمع را وایر جرقه نیز می نامند. حال تصور کنید سیم پریز یک شلنگ آب است و جرقه آبی است که از آن عبور می کند. مقاومت مانند شن و ماسه در شلنگ است که مانع از جریان آب می شود. مقاومت کمتر به این معنی است که انرژی جرقه بیشتر از سیم به شمع می رسد تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را مشتعل کند. و برعکس با مقاومت بالاتر صدق می کند.
مسافت طی شده نیز اهمیت دارد. بنابراین، مقاومت سیم شمع بر حسب اهم بر فوت اندازه گیری می شود. یک سیم با مقاومت بالا می تواند حدود 5000 اهم در هر پا را اندازه گیری کند، در حالی که یک سیم با مقاومت کم می تواند به راحتی در محدوده 2 رقمی اهم در هر پا سقوط کند. در اینجا چند نمونه عمومی از مقاومت سیم شمع در هر پا آورده شده است:
سیم هسته مسی: 1-6500 اهم سیم القایی: 650-2500 اهم سیم هسته کربنی: 3000-7000 اهم سیم های کارخانه (سیم های OEM) برای وسایل نقلیه خانگی معمولاً سیم های جرقه ای با هسته فایبر گلاس با مقاومت 10000-12000 اهم (10-12 کیلو اهم) در هر فوت هستند. در همین حال، مدل های وارداتی ممکن است از سیم پیچ مارپیچی با مقاومت 500 اهم در هر فوت استفاده کنند. قاعده کلی این است که بزرگترین سیم شمع نباید بیش از 50000 اهم مقاومت کلی برای سیم های مقاومتی مانند سیم هایی با هسته فایبرگلاس داشته باشد.
در خودروهای مدل آخر، سیستمهای کویل روی شمع نیاز به سیمهای شمع را از بین میبرند و مقاومت و افت ولتاژ بین کویل احتراق و شمع را کاهش میدهند. ( بجای وایر شمع بوت کودل یا بوت شمع دارند ) حالا بیایید مقاومت سیم را اندازه گیری کنیم.
نحوه تست مقاومت وایر شمع
اندازه گیری مقاومت وایر شمع بسیار ساده است. به یک اهم متر یا مولتی متر دیجیتال (برای اندازه گیری اهم تنظیم شده است) نیاز دارید. وقتی موتور خاموش است، به این صورت است:
وایر شمع را در هر انتها جدا کنید - از کانکتور شمع و کانکتور سیم پیچ احتراق (یا توزیع کننده). دفترچه راهنمای مالک خود را از نظر محدوده مقاومت سیم شمع خود بررسی کنید - بر حسب کیلواهم (کیلو اهم) خواهد بود. طول سیم را بر حسب اهم بر فوت ضرب کنید (اگر سیم شما 2 فوت طول دارد و دفترچه راهنما به 15 تا 19 هزار اهم در هر فوت نیاز دارد، باید اندازه 30 تا 38 هزار اهم داشته باشید). اهم متر را روی نزدیکترین تنظیم بزرگتر از محدوده مقاومت مورد نیاز قرار دهید (به عنوان مثال، برای محدوده 15-19 کیلو اهم، صفحه را روی "20k" تنظیم کنید). اهم متر را به یک مرکز فلزی در هر انتهای اتصال دهنده سیم شمع لمس کنید و قرائت را یادداشت کنید. خواندن اهم متر را با مشخصات مورد نیاز خود مقایسه کنید. مقادیر بالاتر به معنای مقاومت بیش از حد در سیم احتراق است و احتمالاً باید یک سیم جدید تهیه کنید. حتی اگر سیم جرقه مطابق با مشخصات باشد، باز هم باید آن را از نظر آسیب فیزیکی و نشت ولتاژ بررسی کنید.
بنابراین، فرض کنید به یک سیم جدید نیاز دارید. آیا باید سیم با همان قطر سیم های OEM دریافت کنید؟ آیا قطر بر مقاومت سیم شمع تأثیر می گذارد؟ وایر های شمع مدرن معمولا لایه های عایق متفاوتی دارند. به طور کلی، افزایش ضخامت عایق به معنای افزایش مقاومت سیم وایر است. تفاوت بین وایر شمع 7 میلی متری، 8 میلی متری یا 10 میلی متری (به عنوان مثال) معمولاً در ژاکت سیلیکونی بیرونی یا عایق سیلیکونی داخلی است. هسته بدون توجه به قطر کلی سیم ثابت باقی می ماند. چرا اینطور است؟
قطر بیرونی بزرگتر حفاظت از هسته رسانا را افزایش می دهد. این به عایق شدن آن از قوس الکتریکی کمک می کند و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) را سرکوب می کند. خودروهای مدل آخر اغلب دارای هزاران دستگاه الکترونیکی هستند که می توانند توسط وایر شمع با عایق ضعیف تحت تأثیر قرار گیرند. بنابراین، سیمی با سطوح بالای سرکوب نویز EMI و RF مطلوب است - برای مثال، مانند یک سیم هسته مارپیچ. با این حال، افزایش سرکوب نویز EMI و RF اغلب به معنی افزایش هزینه و مقاومت سیم است. در نهایت، انتخاب سیم های شمع بر اساس کاربرد خودرو انجام می شود.
موتور مسابقهای با حداقل وسایل الکترونیکی ممکن است از یک سیم هسته جامد با مقاومت کم استفاده کند که قدرت جرقه زیادی را ارائه میکند. یک سیم جامد، مانند سیم هسته مسی، اغلب دارای سرکوب EMI/RFI کمی است
در مقابل، یک وسیله نقلیه مسافربری علیرغم اینکه مقاومت بیشتری نسبت به مجموعه سیم های پس از فروش دارد، احتمالاً به سیم استوک خود می چسبد. همانطور که گفته شد، سیم های شمع مقاومتی در بازار وجود دارد که برای سرکوب تداخل فرکانس رادیویی طراحی شده اند، اما همچنان مقاومت کمتری نسبت به سیم هسته کربنی معمولی دارند.
اکنون که اصول اولیه مقاومت سیم شمع را کم کرده ایم، بیایید به برخی از سوالات متداول نگاه کنیم.
3 سوال متداول سیم شمع در اینجا پاسخ برخی از سوالات سیم شمع وجود دارد:
1. علائم خرابی وایر شمع چیست؟
سیم های شمع با گذشت زمان فرسوده می شوند، چه سیم هسته مارپیچی، چه سیم هسته جامد یا غیره. هادی های داخلی ممکن است بشکنند یا بسوزند و عایق خراب شود و ولتاژ بالا نشت کند. خرابی سیم های شمع باعث ایجاد چندین مشکل در خودرو می شود، مانند: ریپ زدن موتور دور درجای نامنظم عملکرد ضعیف موتور احتراق ناقص مصرف سوخت بالا
به خاطر داشته باشید که سیم های خراب شمع علائم مشابهی با سایر اجزای خراب موتور مانند کوئل یا خود شمع دارند. بنابراین، بهتر است یک مکانیک حرفه ای نگاهی بیندازد.
2. چه زمانی باید وایر های شمع خود را تعویض کنم؟
آسیب فیزیکی به وایر های جرقه می تواند نشانه شما برای دریافت یک مجموعه سیم جایگزین باشد. یک بازرسی بصری میتواند آسیبهایی مانند ترک، بریدگی یا سوختگی روی سیم را نشان دهد. همچنین بوتهای رابط را در هر انتهای سیم و پایانه ها را از نظر خوردگی یا شل بودن بررسی کنید.
3. چگونه سیم های شمع را برای جرقه تست کنم؟
برای این کار به یک تست کننده جرقه نیاز دارید. در اینجا چه باید کرد: سیم شمع را از شمع جدا کنید. دستگاه تست جرقه را به سیم و به بدنه ی موتور وصل کنید. موتور را بچرخانید و جرقه تولید شده در شکاف جرقه سنج را بررسی کنید. یک جرقه قوی آبی مایل به سفید خواهد بود و در نور روز به وضوح قابل مشاهده است. یک جرقه ضعیف مایل به قرمز یا نارنجی خواهد بود و در نور روز به سختی دیده می شود. اگر جرقه ای وجود نداشته باشد، ممکن است بخواهید فرآیند را تکرار کنید، اما در درپوش توزیع کننده تست کنید،( در صورت وجود در خودرو ی شما ) زیرا ممکن است مشکل اصلاً سیم شمع نباشد.
نتیجه نهایی :
مقاومت سیم شمع بر میزان انرژی جرقه به شمع شما و میزان احتراق در سیلندر تأثیر می گذارد. سیمهای آسیبدیده جرقههای ضعیفی ایجاد میکنند که منجر به احتراق ناقص موتور و مجموعهای از مشکلات احتراق دیگر میشود. بنابراین، چه یک تنظیم کامل داشته باشید یا صرفاً شمعها را در سواری V8 خود تعویض کنید، مطمئن شوید که وایرهای شمع کاملاً دیده میشوند.