شمع های ایریدیوم چقدر عمر می کنند؟ (+4 سؤال متداول)
شمع های ایریدیوم چقدر عمر می کنند؟ و آیا راهی برای بهبود طول عمر آنها وجود دارد؟ در واقع، وجود دارد. در این مقاله، مدت زمان ماندگاری شمع های ایریدیوم و راه درست برای ماندگاری بیشتر آنها را خواهیم فهمید. ما همچنین به چند سوال متداول در مورد شمع های ایریدیوم پاسخ خواهیم داد.
این مقاله شامل:
شمع های ایریدیوم چقدر عمر می کنند؟
چگونه یک شمع ایریدیوم دوام بیشتری داشته باشد؟
4 سؤالات متداول شمع های ایریدیوم
آیا شمع های ایریدیوم هرگز نیاز به تعویض دارند؟
چگونه بفهمم که شمع من نیاز به تعویض دارد؟
هزینه تعویض شمع ایریدیوم چقدر خواهد بود؟
چگونه شمع های ایریدیوم بهتر از انواع دیگر شمع ها هستند؟
شروع کنیم!
شمع های ایریدیوم چقدر عمر می کنند؟
به طور کلی، یک شمع ایریدیوم می تواند برای 3000-4000 ساعت کارکرد موتور یا تا 100000 مایل ( 160 هزار کیلومتر ) یا بیشتر دوام بیاورد. در حالی که یک شمع ایریدیومی ساخته شده است تا بیشتر از شمع های پلاتین یا هسته مسی نیکلی دوام بیاورد، . شمع های ایریدیوم از برندهای مختلف ممکن است طول عمر متفاوتی داشته باشند. با این حال، سازندگان توصیه می کنند شمع ایریدیوم را در فواصل زمانی ثابت بدون توجه به کیفیت عملکرد شمع تعویض کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شمعها ، سوخت را به طور بهینه می سوزانند و راندمان سوخت و عملکرد موتور بهتری را ارائه می دهند.
بیایید دریابیم که دسته های مختلف شمع های ایریدیوم چه مدت دوام می آورند.
1. یک سر سوزن ایریدیوم
یک شمع منفرد ایریدیوم دارای یک الکترود مرکزی ایریدیوم با نوک ریز و یک الکترود منفی با آلیاژ نیکل معمولی است که معمولاً در شمعهای جرقهزن معمولی (شمعهای مسی) یافت میشود. در حالی که یک شمع ایریدیوم معمولی می تواند 80 تا 100 هزار کیلومتر دوام بیاورد، سازندگان محدودیت های متفاوتی را برای این شمع ها بر اساس شرایط رانندگی تعیین می کنند.
به عنوان مثال،
شمع های Iridium IX NGK ادعا می کنند که طول عمر 64000-80000 کیلومتر در یک موتور بدون تغییر دارند.(BKR6EIX )
شمع های ایریدیوم Denso توصیه می کنند یک شمع جدید Iridium Power Denso را در 48 هزار کیلومتر تهیه کنید.(اصولا و بدون تعصب ، تمامی شمعهای دنسو ، نقطه ضعف در الکترود منفی و همچنین پرس بین فلز با چینی شمع (HOT LOCK ) دارند خواه این شمع ژنراتوری باشد یا خودرویی)
. 2. شمع های OE Iridium Long Life
شمع های با عمر طولانی OE دارای یک الکترود مرکزی با دیسک ایریدیوم و یک الکترود منفی با نوک پلاتین هستند. برخی از شمع های ایریدیومی با عمر طولانی دارای ایریدیوم روی الکترود منفی نیز هستند( فقط در شمعهای ژنراتوری ). شمع های ایریدیوم OE معمولا برای موتورهای خاص توصیه می شوند و می توانند 128000 تا 192000 کیلومتر دوام بیاورند.
محبوبترین آنها عبارتند از Bosch Double Iridium، AC Delco، Champion Iridium، NGK Laser Iridium و شمعهای Denso’s Long Life
3. شمعهای ایریدیوم با عمر طولانی
شمع های ایریدیوم افتر مارکت دارای یک الکترود مرکزی ایریدیوم با نوک ریز و الکترود منفی با نوک پلاتین یا ایریدیوم هستند. این شمعها ها به خوبی شمعهای های ایریدیوم OE هستند و در شرایط عادی رانندگی می توانند 160000 کیلومتر دوام بیاورند. برخی از محبوبترینهای این دسته عبارتند از Champion Iridium، Denso Iridium TT، شمع Autolite Iridium. و شمع NGK IRIDIUM MAX
4. شمع های مسابقه ایریدیومی ( اکثرا بدون مقاومت داخلی هستند )
می توانید شمعهای های مسابقه ای تخصصی برای موتورهای با کارایی بالا پیدا کنید. اینها دارای یک الکترود مرکزی ایریدیوم و الکترودهای منفی پلاتین هستند. وقتی روی وسایل نقلیه معمولی نصب می شوند، می توانند برای مدت زمان معقولی دوام بیاورند. پرطرفدارهای این دسته شامل شمعهای های مسابقه ای Denso Iridium و NGK Iridium هستند. در حالی که اینها دستورالعمل های کلی هستند، می توانید چند کار را در پایان انجام دهید تا شمعهای ایریدیوم دوام بیشتری داشته باشد.
بیایید دریابیم که چگونه. چگونه یک شمع ایریدیوم دوام بیشتری داشته باشد؟
چه هوندا یا تویوتا یا بنز و غیره داشته باشید، در اینجا کارهایی که می توانید انجام دهید تا بهترین عملکرد را از شمع های خود داشته باشید آورده شده است:
1. شمع Iridium مناسب را انتخاب کنید
هنگام تعویض شمع، مطمئن شوید که شمع جدید با مشخصات محدوده حرارتی خودروی شما مطابقت دارد. محدوده حرارتی محدوده دمایی است که شمع می تواند در آن کار کند. شمع جدید شما باید به اندازه کافی داغ باشد تا رسوبات کربن بر روی آن نماند، اما نباید باعث پیش اشتعال یا انفجار زودرس شود.
2. از استفاده از Anti-Seize ( مواد مخصوص که به رزوه شمع زده می شود ) خودداری کنید
اگر شمع های فرسوده برای مدت طولانی در محفظه احتراق قرار داشته باشند، استفاده از مواد روانکار می تواند حذف شمع های فرسوده از سرسیلندر را دشوار کند. خطر سفت شدن شمع در حین نصب را افزایش می دهد. این می تواند شمع را بشکند یا به رزوه های آن در حین جداسازی قطعات آسیب برساند. بهتر است شمع را خشک نصب کنید.
3. تا آخرین کیلومتر منتظر نمانید
بیرون کشیدن شمع ایریدیوم زمانی که از 240 تا 320 هزار کیلومتر عبور کرد ممکن است ( بر اساس تجربه بالای 100 هزار کیلومتر نیز گاها شمع داخل سر سیلندر گیر می افتد و اصطلاحا ماسیده می شود ) سخت باشد. به احتمال زیاد با یک شمع شکسته مواجه خواهید شد. بهتر است قبل از رسیدن به حد مجاز، شمع را تعویض کنید. در ادامه به چند سوال رایج شمع ها نگاه می کنیم.
4 سؤالات متداول شمع ایریدیوم در اینجا به برخی از سوالات رایج مربوط به شمع ایریدیوم پاسخ داده شده است:
1. آیا شمع های ایریدیوم هرگز نیاز به تعویض دارند؟
برای حفظ عملکرد موتور و بهره وری سوخت، توصیه می شود یک شمع قدیمی را در 160 هزار کیلومتر یا قبل از آن (همانطور که توسط سازنده شمع مشخص شده است) تعویض کنید. حتی اگر موتور شما به خوبی به کار خود ادامه دهد، ممکن است به دلیل احتراق ناکارآمد مخلوط سوخت، افزایش مصرف سوخت را تجربه کنید. علاوه بر این، در بیرون آوردن آن شمع ها از سر سیلندر مشکل خواهید داشت
استفاده بیش از حد و خوردگی شمع ها به احتمال زیاد در هنگام تعویض ، شمع را می شکند یا از بین می برد. و اگر شمع شکسته شود و نوک آن داخل سرسیلندر باقی بماند، به دنبال آن تعمیرات پرهزینه بر روی دست شما می ماند. برای جلوگیری از این امر، برای اطلاع از فواصل زمانی که باید شمع ها را بازرسی و تعویض کنید، به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.
2. چگونه بفهمم که شمع من نیاز به تعویض دارد؟
تجمع رسوب روغن و کربن روی الکترود و رزوه ها یا افزایش شکاف شمع ( فیلر شمع ) به این معنی است که شمع ها فرسوده شده اند. با این حال، این علائم تنها با بازرسی بصری مشهود است. در اینجا علائم دیگری وجود دارد که نیاز به بازرسی و تعویض شمع دارند: موتور خاموش می شود - دور درجای ناآرام و غیره
3. هزینه تعویض شمع ایریدیوم چقدر خواهد بود؟( بر اساس تعرفه ی استاندارد اروپا)
قیمت هر شمع ایریدیوم بین 20 تا 100 دلار است. بسته به منطقه شما می توانید انتظار داشته باشید که از 40 تا 350 دلار به عنوان هزینه کار پرداخت کنید. اگر مکانیک مجبور باشد منیفولد ورودی را برای دسترسی به شمعهای فرسوده خارج کند، هزینههای نیروی کار نیز ممکن است افزایش یابد. به طور متوسط، تعویض شمع می تواند 100 تا 250 دلار در قسمت پایینی و 250 تا 500 دلار در قسمت بالاتر (برای یک موتور V6) هزینه داشته باشد.
4. چگونه شمع های ایریدیوم بهتر از انواع دیگر شمع ها هستند؟
شمع ایریدیوم بادوام ترین شمع در مقایسه با انواع دیگر شمع ها محسوب می شود.
بقیه ی شمعها عبارتند از:
1. شمع با هسته مسی یا شمع معمولی نیکل،
به اسم شمع استاندارد یا شمع معمولی نیز شناخته می شود، شمع هسته مسی رایج ترین شمع موجود در بازار است. شمع مسیِ استاندارد دارای یک هسته مسی و الکترود مرکزی با پوشش آلیاژ نیکل است. شمع معمولی با هسته مسی ارزان تر از شمع ایریدیوم است و به دلیل نقطه ذوب پایین آن حداکثر طول عمر 51000 کیلومتر دارد.
2. شمع پلاتین
شمع پلاتینیومی یا دو پلاتین (با دیسک های پلاتین روی هر دو الکترود شمع) سخت تر و گران تر از شمع های معمولی (مس) است. یک شمع پلاتینیومی می تواند 160000 کیلومتر دوام بیاورد. با این حال، ایریدیوم در هنگام کنترل ولتاژ بالا که از سیم پیچ احتراق از طریق وایر شمع می آید، بسیار سخت تر و قوی تر از پلاتین است. شمع های ایریدیوم معمولاً بیشتر از شمع های پلاتینیوم معمولی یا دو پلاتین دوام می آورند ( و معمولاً برای سیستم احتراق توزیع کننده جرقه در هنگام خروج دود توصیه می شود اصطلاحا سیستم دفیا که در خودروهای 206 معمول هست).( سیستمی که در یکبار در نقطه ی مرگ بالا جرقه را تولید میکند و یکبار در هنگام خروج دود از محفظه ی احتراق )
3. شمع نقره ای
یک شمع نقره ای دارای نوک الکترود با روکش نقره است. با این حال، دوام کمتری نسبت به مس، پلاتین یا ایریدیوم دارند و معمولاً در وسایل نقلیه یافت نمی شوند.
4. شمع روتینیومی
یک شمع روتینیوم از فلز روتینیوم در الکترود مرکزی استفاده می کند که ساخت این نوع شمع مخصوص شرکت NGK است. با اینحال این نوع شمع به دلیل شکننده تر بودن فلز روتینیوم نسبت به ایریدیوم ، طول عمر کمتری دارد و مناسب همه نوع اتومبیلی نیست و برای اتومبیلهای خاصی طراحی شده است.
نتیجه ی نهایی:
شمع های ایریدیوم برای احتراق بهتر سوخت، دوام و مقاومت در برابر سایش بهترین هستند. دوام شمع ایریدیوم بسیار بیشتر از شمع مسی یا شمع پلاتین یا روتینیومی است.