وایر های شمع (علائم خرابی + 5 سوال متداول)
وایر های شمع بخش مهمی از سیستم جرقه زنی خودرو شما هستند. اگرچه وایرهای شمع به اندازه سایر قطعات خودرو به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند، تعویض آنها قبل از خرابی می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. اما چگونه متوجه می شوید که زمان تعویض وایرهای شمع فرا رسیده است؟ و بهترین راه حل برای تعویض وایر های شمع شما چیست؟ در این مقاله،ما به این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد، از جمله اینکه چند وقت یکبار باید آنها را تعویض کنید و مشکلات احتمالی در صورت عدم تعویض.
این مقاله شامل:
وایرهای شمع چه کاری انجام می دهند؟
نشانه های خرابی وایر های شمع
5 سوال متداول وایر شمع
آیا می توانم با وایرهای معیوب رانندگی کنم؟
هر چند وقت یک بار باید وایر های شمع را تعویض کنم؟
اگر وایر های شمع خود را تعویض نکنم چه اتفاقی می افتد؟
هزینه تعویض وایر شمع چقدر است؟
آیا می توانم وایر های شمع را خودم تعویض کنم؟
بیایید شروع کنیم.
وایر های شمع چه کاری انجام می دهند؟
هنگامی که کلید خودرو را می چرخانید، مداری را تکمیل می کند که انرژی را از باتری به کوئل می فرستد. کوئل یک میدان مغناطیسی در سیم سیم پیچ احتراق ایجاد می کند که ولتاژ پایین را از باتری به ولتاژ بسیار بالاتری که به توزیع کننده( دلکو در موتورهای کلاسیک ) ارسال می شود تبدیل می کند. همانطور که روتور توزیع کننده می چرخد، جریان الکتریکی از سیم پیچ احتراق از روتور به الکترودهای داخل کلاهک توزیع کننده به ترتیب صحیح حرکت می کند. این وظیفه وایرهای شمع یا سیم جرقه زنی است که برق ولتاژ بالا را به شمع ها منتقل کند. سپس ولتاژ بالا در شمع ها جرقه ای ایجاد می کند که مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق موتور مشتعل می کند. وایر های شمع معمولاً در خودروهای قدیمی با استفاده از سیستم های جرقه زنی مبتنی بر توزیع کننده یافت می شوند. خودروهای مدرنتر از سیستمهای احتراق Coil On Plug (COP) استفاده میکنند که نیازی به سیمهای شمع ندارند. بیشتر خودروهای قدیمی از سیم هسته کربنی به عنوان تجهیزات اصلی خود استفاده می کنند. با این حال، سیم های هسته مارپیچی نیز برای کاربردهای با کارایی بالا وجود دارد. در مرحله بعد، بیایید به برخی از نشانه های بد بودن وایر شمع نگاه کنیم.
نشانه های خرابی سیم های متصل به شمع ( به اختصار سیم شمع یا وایر شمع )
سیم های شمع نقش مهمی در احتراق خودرو شما دارند و برق ولتاژ بالا را به شمع ها می رسانند. قابل پیش بینی است که این نوع بار ولتاژ بالا گرمای زیادی ایجاد می کند. با گذشت زمان، سیم جرقه می تواند شکننده شود، ترک بخورد یا به طور کلی بشکند. سیم های معیوب بر احتراق وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد. به این ترتیب، رایج ترین علامت بد بودن وایر شمع، کاهش عملکرد موتور، شتاب و بهره وری سوخت است.
علاوه بر این، ممکن است متوجه مشکلاتی در داخل محفظه احتراق شوید که منجر به احتراق ناقص و از کار افتادن موتور می شود. همچنین ممکن است روشن شدن چراغ چک موتور خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این علائم می تواند بسیار شبیه علائم یک شمع خراب باشد، بنابراین ممکن است ارزش نصب یک یا دو شمع جدید را به طور همزمان داشته باشد. اگر این علائم وضعیت فعلی شما را توصیف می کند، وایر های شمع را بررسی کنید. پس از بررسی، در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، وایر های شمع شما نیاز به تعویض فوری دارند: آسیب ارتعاش - لرزش مداوم موتور می تواند کانکتورهای بوت شمع را در شمع شل کند. با ارتعاش کافی موتور، ولتاژ بیشتری برای آتش زدن شمع مورد نیاز است و به سیم پیچ احتراق و وایر شمع آسیب می رساند.
آسیب حرارتی - گرمای موتور می تواند با گذشت زمان عایق، محافظ حرارتی و بوت ها را از بین ببرد. بوت شمع آسیب دیده می تواند بر عملکرد شمع تأثیر بگذارد، در حالی که عایق آسیب دیده می تواند مسیر جریان را تغییر دهد.
آسیب سایش - وایر های شمع اغلب با سایر قطعات موتور در تماس هستند. این اصطکاک می تواند به عایق آسیب برساند و منجر به پرش ولتاژ به بدنه به جای رسیدن به شمع شود. در مرحله بعد، بیایید به سوالات و پاسخ های متداول وایر شمع نگاه کنیم.
5 سوال متداول وایر شمع در اینجا چند سوال رایج سیم شمع و پاسخ آنها آورده شده است:
1. آیا میتوانم با وایر معیوب رانندگی کنم؟
به عنوان بخشی از سیستم جرقه زنی وسیله نقلیه شما، هنگامی که وایرهای شمع شما شروع به کار می کنند، می تواند رانندگی ماشین شما را دشوار یا حتی غیرممکن کند. علاوه بر این، رانندگی با وایر شمع معیوب می تواند باعث شود سوخت نسوخته اضافی به مبدل کاتالیزوری جریان یابد و به طور بالقوه به آن قسمت نیز آسیب برساند. اگر مشکوک هستید که وایر های شمع شما خراب است، باید از رانندگی خودداری کنید و با یک مکانیک تماس بگیرید تا وایر جایگزینی را در خودروی شما نصب کند.
2. هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض سیم شمع دارم؟
یک مجموعه سیم جرقه زن با کیفیت می تواند بین 90 تا 100 هزار کیلومتر دوام بیاورد. با این حال، همیشه ارزش آن را دارد که این قطعات قبل از خرابی و آسیب احتمالی سایر اجزاء تعویض شوند.
3. اگر وایر های شمع خود را تعویض نکنم چه اتفاقی می افتد؟
وایر های شمع در واقع از سیم ساخته نمی شوند - آنها از الیاف کربن ظریف ساخته شده اند. با این حال، فیبر کربن خیلی رسانا نیست و مقاومت کمی ایجاد می کند. این مقاومت کم به منظور کاهش تداخل، عمدتاً تداخل فرکانس رادیویی از کوئل است سایر قطعات مانند سیستم شارژ یا برف پاک کن ها نیز می توانند باعث تداخل شوند. این الیاف با گذشت زمان شکسته و جدا می شوند و باعث مقاومت الکتریکی بیش از حد می شوند که جرقه را کاهش می دهد و منجر به عملکرد ضعیف موتور، احتراق ناقص و مصرف بنزین وحشتناک می شود. در صورت عدم کنترل، سیم آسیب دیده می تواند باعث نشت ولتاژ به قطعات موتور مجاور، ایجاد قوس الکتریکی، مشکلات عملکرد شدید و حتی خرابی در سایر اجزای احتراق شود که در اینجا ممکن است به کیت احتراق جدید نیاز داشته باشید.
4. هزینه تعویض وایر شمع چقدر است؟ ( قیمت بر اساس تعرفه ی اروپا تخمین زده شده است )
میانگین هزینه تعویض مجموعه وایر احتراق شما 190 دلار و 229 دلار است. قیمت قطعات می تواند از 123 تا 145 دلار باشد. توجه داشته باشید که سیم های هسته مارپیچی بیشتر از جایگزینی سیم هسته کربنی هزینه دارند. بسته به بودجه شما برندهای زیادی برای انتخاب وجود دارد: هزینه نیروی کار احتمالا بین 67 تا 85 دلار خواهد بود.
5. آیا می توانم وایر های شمع را خودم تعویض کنم؟
اگر متوجه هر گونه آسیب به وایر های شمع خود شدید، بهتر است در اسرع وقت یک وایر جایگزین نصب کنید. تعویض وایرها خیلی پیچیده نیست، مشروط بر اینکه، مواد مناسب مانند گریس دی الکتریک سیلیکونی، مقداری دانش و حدود نیم ساعت وقت در اختیار داشته باشید. توجه به این نکته مهم است که تعویض مجموعه وایر شمع پیچیده تر از تعمیر و نگهداری اولیه خودرو است. مکانیک باید سیم ها را یکی یکی تعویض کند و کابل های شمع باید دقیقاً با تجهیزات اصلی مطابقت داشته باشند تا از نظم شلیک مناسب اطمینان حاصل شود. اگر در این زمینه تازه کار هستید، بهترین راه ممکن این است که به یک مکانیک حرفه ای اجازه دهید آن را مدیریت کند.
نتیجه ی نهایی
وایرها اگرچه به اندازه سایر قطعات به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند، اما بخشی جدایی ناپذیر از سیستم جرقه زنی خودرو شما را تشکیل می دهند. هنگامی که این وایرها به ناچار فرسوده می شوند، ممکن است دچار نشت ولتاژ شده و به قطعات مجاور آسیب برسانند.پس تا قبل از بزرگتر شدن مشکل ، آنرا مرتفع کنید