شمع های پلاتینیوم: مزایا، موارد استفاده و 5 پرسش متداول
شمع نقش مهمی در راه اندازی وسیله نقلیه شما دارد. شمع ها معمولا دارای هسته مسی هستند. هسته مس در یک عایق سرامیکی، درون یک پوسته فلزی رزوهدار قرار دارد.
بخش رزوهدار به سر سیلندر موتور پیچ میشود - به نوکِ شلیک اجازه میدهد رو به محفظه احتراق قرار گیرد. در حالی که هسته مس یک رسانای الکتریکی عالی است، نرم است و نقطه ذوب پایینی دارد. بنابراین، نوک شمع معمولاً با آلیاژ نیکل، پلاتین یا ایریدیوم پوشانده می شود تا به کاهش سایش کمک کند. در این مقاله، شمعهای پلاتین، مزایای آنها و محل استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد. همچنین به 5 پرسش متداول برای جزئیات بیشتر در مورد این نوع شمع پاسخ خواهیم داد.
این مقاله شامل:
شمع پلاتینیوم چیست؟
مزایای شمع پلاتینیوم چیست؟
شمع پلاتینیومی در کجا استفاده می شود؟
5 سوال متداول در مورد شمع های پلاتینیوم
شمع ها چه کاری انجام می دهند؟ آیا شمع های پلاتینیوم بهتر از شمع های مسی هستند؟ آیا شمع های ایریدیوم شبیه شمع های پلاتینیومی هستند؟ آیا شکاف شمع ( گپ ) در شمع های پلاتینیوم تغییر می کند؟ محدوده حرارتی شمع چیست؟
شمع پلاتینیوم چیست؟ نوک شمع معمولی شامل یک الکترود منفی و الکترود مرکزی است که در محفظه احتراق در معرض گرما، سوخت و دود قرار دارد. شمع پلاتینیومی به سادگی شمع نیکلی است که از نوک پلاتین ( طلای سفید ) ساخته شده است.
شمع های پلاتینیوم در دو نوع هستند:
شمع تک پلاتین دارای یک دیسک از جنس پلاتین ( طلای سفید ) است که به الکترود مرکزی جوش داده شده است
شمع با پلاتین دوبل دارای یک دیسک پلاتین روی الکترود مرکزی و الکترود منفی است
جدای از تقویت شمع با فلز بسیار رسانای مس در هسته ی آن ، استفاده از فلز گرانبها مانند پلاتین ( طلای سفید ) روی الکترود شمع دارای چند مزیت دیگر است. در ادامه به آنها نگاه خواهیم کرد.
مزایای شمع پلاتینیوم چیست؟ در اینجا نحوه بهبود عملکرد شمع پلاتینیومی آمده است:
الف. پلاتین از نیکل سخت تر است و نقطه ذوب بالاتری دارد
پلاتین ماده ای بسیار سخت تر از آلیاژ نیکل است که در شمع های مسی معمولی استفاده می شود. همچنین دارای نقطه ذوب بسیار بالاتری نسبت به مس است که در 3215 درجه فارنهایت در مقایسه با مس 1984 درجه فارنهایت تعریف شده است. این سختی و نقطه ذوب بالاتر به شمع های پلاتینیومی اجازه می دهد تا لبه تیز ( سوزنی ) را روی الکترود مرکزی و الکترود منفی خود برای مدت طولانی تری حفظ کنند.
چرا لبه تیز مهم است؟
جرقه ها دوست دارند از تیزترین نقطه در الکترود مرکزی تا تیزترین نقطه در الکترود منفی قوس شوند. بنابراین، یک شمع با لبه تیز می تواند کارایی شلیک را برای مدت طولانی تری حفظ کند. در حالی که شمع نیکلی معمولاً در 20000 کیلومتر تعویض می شود، شمع پلاتینیومی می تواند تا 5 برابر بیشتر از شمع نیکلی دوام بیاورد.
پرسش: چرا باید شمع ها را به طور مرتب عوض کنیم؟
تغییر شمعهای قدیمی میتواند به بهینهسازی احتراق و کاهش سطح آلایندگی خودرو کمک کند. نه تنها این، بلکه تعویض منظم شمع ها نیز باعث بهبود راندمان سوخت می شود.
ب. شمع های پلاتینیومی داغ تر کار می کنند و گرمای بیشتری نسبت به سایر شمع های معمولی تولید می کنند.
شمع های پلاتینیومی تجمع دوده های ناشی از احتراق را بهتر می سوزانند، که به جلوگیری از کثیف شدن که می توانند بر عملکرد سیستم جرقه زنی شما تأثیر بگذارند، کمک می کند.
بنابراین، آیا می توان از شمع پلاتینیومی در هر موتور خودرویی استفاده کرد؟
بیایید دریابیم. شمع پلاتینیومی در کجا استفاده می شود؟
معمولاً میتوانید شمعهای پلاتینیومی تکی را در خودروهای جدیدتر با سیستم احتراق مبتنی بر توزیعکننده الکترونیکی (DIS) پیدا کنید اما به کارایی حد نهایی احتراق دست پیدا نمی کنید. اگر در دفترچه راهنمای مالک شمع های پلاتینیومی توصیه شده است، استفاده از شمع های نیکل ساده با هسته ی مسی را کنار بگذارید. اینها ممکن است شمع های ارزان تری باشند اما ممکن است با سیستم جرقه زنی شما خوب کار نکنند. سیستم "Waste Spark" DIS ( سیستم دفیا ) از شمع های دوبل پلاتین استفاده می کند. این نوع احتراق باعث می شود که شمع ها دو بار شلیک شوند - یک بار در زمان تراکم و سپس در زمان تخلیه ی دود.
شمع های پلاتین دوبل معمولاً حدود 100000 مایل یا 160 هزار کیلومتر دوام می آورند. یک شمع پلاتینیومی تک یا شمع نیکلی معمولی نمی تواند جرقه متمرکز معکوس را تحمل کند. بنابراین، اگر کتابچه راهنمای شما استفاده از شمع دوبل پلاتین را مشخص کرده است، از شمعهای ساده یا یک سر سوزنی استفاده نکنید.
در عوض، میتوانید از شمع ترکیبی ایریدیم یا پلاتینیوم (الکترود مرکزی ایریدیوم با الکترود منفی پلاتین) استفاده کنید. در صورت شک، شمع OEM (سازنده تجهیزات اصلی) که مطابق با شمع فعلی شما باشد، بهترین شمع برای جایگزینی شمع است. این کارآیی سوخت را تضمین می کند و به شما کمک می کند تا مصرف سوخت را همانطور که برای خودرو طراحی شده است حفظ کنید.
اکنون که اصول اولیه شمعهای پلاتینیومی را درک کردهایم، اجازه دهید برخی از سوالات متداول را بررسی کنیم.
5 سوال متداول در مورد شمع های پلاتینیوم در اینجا به برخی از سوالات رایج شمع پلاتین پاسخ داده شده است:
1. شمع ها چه کاری انجام می دهند؟
شمع ها نقطه تحویل در یک سیستم احتراق هستند که جرقه لازم برای عملکرد موتور احتراق داخلی را تولید می کنند. این چیزی است که اتفاق می افتد: کوئل برق را از باتری ماشین می گیرد و ولتاژ بالا را از طریق وایر شمع یا بوت شمع (برای سیستم های کویل روی شمع) به شمع ارسال می کند. این ولتاژ بالا از الکترود مرکزی شمع به الکترود منفی می رسد و جرقه ایجاد می کند. جرقه مخلوط سوخت هوا را در محفظه احتراق مشتعل می کند - و برای ماشین شما نیرو تولید می کند.
نکته حرفه ای: تعویض شمع ها به طور منظم منجر به شتاب گیری سریع تر، عملکرد بهتر و پاسخ سریع تر دریچه گاز خودرو شما می شود.
2. آیا شمع های پلاتینیوم بهتر از شمع های نیکلی هستند؟
بستگی به این دارد که برای انجام چه کاری به شمع نیاز دارید. شمع نیکلی رایج ترین نوع شمع است، به همین دلیل به آن شمع استاندارد نیز می گویند. آنها ارزان تر از سایر شمع ها هستند و در اکثر مدل های خودروهای قدیمی یافت می شوند. شمع نیکلی نسبت به شمع پلاتینیومی خنکتر عمل میکند و در موقعیتهای مختلف رانندگی کارایی انرژی بیشتری ارائه میکند. با این حال، آلیاژ نیکل روی الکترودها سریعتر از پلاتین فرسوده می شود، بنابراین شمع های نیکلی نیاز به تعویض مکرر دارند. در نتیجه، اگر برای رانندگی عملکردی به یک شمع جدید نیاز دارید، ممکن است بخواهید از شمع نیکلی استفاده کنید. اما اگر برای رانندگی معمولی به شمع های با کیفیت و بادوام نیاز دارید، شمع پلاتینیومی گزینه بهتری است. همیشه قبل از تغییر ، از شمع OEM به نوع جدید شمع، دفترچه راهنمای مالک خود را برای انواع مناسب شمع بررسی کنید.
3. آیا شمع های ایریدیوم شبیه شمع های پلاتینی هستند؟
نه، شمعهای ایریدیوم با پلاتینومی تفاوت زیادی دارند. در حالی که ایریدیوم یک فلز گرانبها مانند پلاتین است، بسیار قوی تر و سخت تر از پلاتین است و نقطه ذوب آن از 1200 درجه فارنهایت بیشتر از پلاتین است. ایریدیوم بسیار گران است. اما از آنجایی که این فلز بسیار قوی است، سازندگان می توانند اندازه الکترود مرکزی شمع ایریدیوم را به میزان قابل توجهی به 0.4 میلی متر کاهش دهند (در مقایسه با الکترود مرکزی 1.1 میلی متری روی شمع های پلاتینیومی).
این الکترود مرکزی کوچکتر روی شمع ایریدیوم دارای مزایای خاصی است:
شمع ایریدیوم به ولتاژ کمتری نیاز دارد که باعث افزایش راندمان شلیک می شود. شمعهای ایریدیوم نیز جرقهای با غلظت بالا تولید میکنند که منجر به بهبود راندمان سوخت و عملکرد سریعتر موتور میشود. شمع ایریدیوم دوام بیشتری نسبت به شمع پلاتینیوم دارد و تا 25 درصد طول عمر بیشتری دارد. در واقع تنها نقطه ضعف شمع ایریدیوم قیمت بسیار بالاتر آن است.
4. آیا شکاف شمع( فیلر )در شمع های پلاتینیومی تغییر می کند؟
شکاف شمع با گذشت زمان و استفاده بیشتر می شود. ( فاصله ی گپ مثلا از 8 دهم میلیمتر به 9 دهم میلیمتر میرسد )با این حال، این فرآیند در شمع های پلاتین و ایریدیوم بسیار کندتر خواهد بود، زیرا این فلزات بسیار سخت تر از آلیاژ نیکل روی شمع های نیکلی هستند و با سایش کمتر الکترود مرکزی ، فاصله ی گپ دیرتر تغییر می کند
5. محدوده حرارتی شمع چیست؟
محدوده حرارتی استاندارد شمع ، سرعتی است که در آن یک شمع حرارت را از نوک شلیک به محل رزوه ی شمع و در نتیجه به آب سرسیلندر و به سیستم خنک کننده منتقل می کند. هر شمع می تواند محدوده حرارتی متفاوتی داشته باشد و سیستم شماره گذاری مورد استفاده تولید کنندگان شمع ها جهانی مشابه نیست. به عنوان مثال، با Champion، Autolite و Bosch، Beru هرچه این عدد بیشتر باشد، شمع داغ تر می شود. با این حال، با شمع NGK، Denso هر چه این عدد بیشتر باشد، شمع سردتر است. محدوده حرارتی معمولی برای شمع های NGK از 2 تا 11 و Denso از 16 تا 32 متغیر است. شمع معیوب باعث احتراق ناقص، توقف موتور یا موتوری می شود که ریپ میزند. در این شرایط، تهیه شمع و تعویض صحیح بسیار مهم است. ایمن ترین گزینه شما استفاده از شمع ای است که برای وسیله نقلیه خود توصیه می شود، به عنوان مثال، اگر ماشین شما به شمع پلاتین نیاز دارد، این شمع است که باید از آن استفاده کنید. از آنجایی که شمع های پلاتینیومی بادوام هستند و دوده های ناشی از احتراق را به طور موثر می سوزانند ، اطمینان حاصل کنید که خودروی شما راندمان سوخت و مصرف سوخت بهینه دارد.