نحوه تست وایرهای شمع (4 روش + 2 پرسش متداول)
مانند هر جزء دیگر سیستم جرقه زنی، وایر های شمع نیز می توانند به مرور زمان فرسوده شوند و باعث احتراق ناقص شوند. بنابراین، اگر میخواهید خودتان آنها را بررسی کنید، باید بدانید که چگونه وایرهای شمع را به درستی تست کنید. برای این منظور، روشهای مختلف آزمایش وایرهای شمع را بررسی میکنیم و به چند سوال مرتبط پاسخ میدهیم.
این مقاله شامل
چگونه وایر های شمع را تست کنیم؟
2 پرسش متداول در مورد وایر های شمع
چه آسیب هایی به وایر های شمع می رسد؟
اگر وایر شمع من خراب شود چه اتفاقی می افتد؟
شروع کنیم!
چگونه وایر های شمع را تست کنیم؟
در اینجا چهار روش وجود دارد که می توانید به صورت جداگانه یا با هم برای آزمایش یک مجموعه وایر شمع (که به عنوان سیم جرقه زنی نیز شناخته می شود) استفاده کنید:
روش 1:
یک بازرسی بصری انجام دهید
روش 2:
نشت جرقه را بررسی کنید
روش 3:
تست مقاومت وایر را اندازه بگیرید
روش 4:
بازرسی مسیر وایر از ابتدا تا شمع
مهم: هنگام عیب یابی مجموعه وایرهای شمع ( در مدل موتورهایی که بوت کوئل ندارند و وایرهای سیمی دارند)، هر سیم را جداگانه بررسی کنید و قبل از رفتن به سیم بعدی دوباره به همان خانه ی شمع خودش وصل کنید. این امر به حفظ نظم شلیک سیستم جرقه زنی شما کمک می کند و از هر گونه احتراق نادرست جلوگیری می کند( جابجا بستن وایرها منجر به روشن نشدن یا بد کارکردن موتور می شود). برخی از این تستها به موتور روشن نیاز دارند و هر اشتباهی میتواند منجر به شوک الکتریکی با ولتاژ بالا شود. بنابراین، اگر با موتور آشنا نیستید، بهتر است با یک متخصص تعمیر خودرو تماس بگیرید تا سیم های شمع را برای شما آزمایش کند.
با این اوصاف، بیایید نحوه آزمایش سیم های شمع را ادامه دهیم.
روش 1:
یک بازرسی بصری انجام دهید هر سیم شمع را به صورت بصری از نظر هرگونه خوردگی یا از بین رفتن عایق بررسی کنید. در اینجا این چنین عمل کنید:
ماشین خود را در مکانی با نور کافی پارک کنید. کاپوت ماشین خود را باز کنید و سیم های شمع را روی بلوک موتور پیدا کنید. هر وایر از یک سر از سرسیلندر خارج می شود و در انتهای دیگر به یک توزیع کننده( دلکو) یا کوئل متصل می شود. وایر شمع را با دست جدا کنید. سیم آنرا را با یک پارچه تمیز کنید و به دنبال هرگونه بریدگی یا علامت سوختگی روی عایق سیلیکونی باشید. نداشتن عایق سیم می تواند به ولتاژ اجازه دهد تا به قطب منفی( اِرت) بپرد و شمع ها قادر به احتراق نمی باشند. در مرحله بعد، سر وایر که به شمع متصل می شود را برای هرگونه تغییر رنگ یا آسیب در ناحیه ای که ترمینال آن قرار دارد ، بررسی کنید.
نکته:
بوت شمع که به عنوان بوت جرقه زنی یا بوت سیمی نیز شناخته می شود، کابل احتراق را به شمع متصل می کند. اگر تغییر رنگی وجود ندارد، می توانید مقداری گریس دی الکتریک را در اطراف دیواره داخلی بوت بمالید تا کانکتورهای الکتریکی را از خوردگی و کثیفی محافظت می کند. بعد، به دنبال خوردگی بوت شمع ، شمع و کوئل باشید. اگر متوجه هر گونه آسیب دیدید، وقت آن رسیده است که وایر شمع خود را با وایر جدید تعویض کنید.
آیا می دانستید؟ بسیاری از خودروهای مدرن از کوئلی استفاده می کنند که برای اتصال به شمع نیازی به سیم بلند ندارد.
روش 2:
نشت جرقه را بررسی کنید
اگر هیچ آسیب قابل مشاهده ای وجود ندارد، از تستر شمع یا آزمایش اسپری برای بررسی وجود قوس الکتریکی در اطراف وایر های شمع استفاده کنید. احتیاط: از آنجایی که این تستها را با موتور روشن انجام میدهید، برای جلوگیری از شوکهای ولتاژ بالا به هیچ وجه به وایرهای شمع دست نزنید.
الف. تست جرقه اشتعال
برای انجام این مراحل یک تستر شمع را در دست بگیرید: باتری ماشین خود را جدا کنید سیم قدیمی را از شمع جدا کنید. تستر را به وایر شمع و منفی موتور وصل کنید.( بدنه ) اکنون باتری خود را دوباره وصل کرده و موتور خود را روشن کنید. با روشن شدن موتور، به دنبال جرقه در شکاف جرقه سنج باشید. اگر نور وجود نداشته باشد، شمع شارژ الکتریکی دریافت نمی کند، که می تواند به دلیل معیوب بودن وایر شمع یا کوئل بد، باشد.
گاهی اوقات تقصیر ممکن است بخاطر توزیع کننده نیز باشد. برای بررسی این:
سیم کوئل را از درپوش توزیع کننده ( دلکو) خارج کنید. تستر را به انتهای توزیع کننده سیم کوئل وصل کنید. موتور را بچرخانید و جرقه را بررسی کنید. اگر جرقه وجود داشته باشد، احتمالاً مشکل در سیم های توزیع کننده، روتور یا شمع است.
ب. تست اسپری
اگر دستگاه تست جرقه ندارید، می توانید این آزمایش اسپری DIY را برای بررسی نشت جرقه از سیم بد انجام دهید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
یک بطری اسپری پر بردارید. موتور خود را روشن کنید و به آرامی آب را در امتداد سیمهای شمع اسپری کنید، و نزدیک هر بوت سیم شمع تمرکز کنید. به دنبال هرگونه قوس در نزدیکی شمع باشید. همچنین، به هرگونه صدای قطع شدن ناشی از نشتی ولتاژ بالا (که حدود 20000 ولت یا بیشتر ولتاژ است) توجه کنید. اگر متوجه قوس شدید، موتور خود را خاموش کنید و سیم جرقه زنی خاص را بررسی کنید. سیم شمع معیوب را بردارید و داخل بوت را برای ردیابی کربن (بقایای سیاه) بررسی کنید. رنگ سیاه نشان دهنده یک اتصال نامناسب است که ممکن است باعث خرابی شده باشد. در صورت نیاز سیم معیوب و شمع خراب را تعویض کنید.
توجه: می توانید از یک پیچ گوشتی با عایق بندی خوب استفاده کنید و نوک آن را در امتداد سیم های شمع بچرخانید تا قوس الکتریکی را بررسی کنید. با این حال، فقط از یک پیچ گوشتی عایق استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
روش 3: A Resistance Test
اگر با دو آزمایش بالا نتوانستید سیم بد را شناسایی کنید، هر کابل احتراق را از طریق تست مقاومت تست کنید. این به شما کمک می کند تا وضعیت هادی را در زیر عایق ضخیم سیم قدیمی خود ارزیابی کنید.
ابزار مورد نیاز:
متر نواری یک اهم متر یا مولتی متر کتابچه راهنمای مالک
روش کار:
اهم متر خود را روی مقیاس مناسب (50000 اهم یا بالاتر) تنظیم کنید. سیم شمع را بردارید و طول آن را با متر نواری اندازه بگیرید. اهم متر خود را روشن کنید و یک پروب را در هر انتهای سیم قرار دهید. مطمئن شوید که آنها با فلز در تماس باشند. به مقاومت سیم توجه کنید. مشخصات مقاومت سیم های شمع خود را در دفترچه راهنمای مالک خود بررسی کنید. در مرحله بعد، طول سیم را بر حسب میلیمتر در مشخصات اهم بر میلیمتر وسیله نقلیه خود ضرب کنید. مقدار را با اهم متر خود مقایسه کنید. اگر مقدار داده ، بالاتر از حدِ مشخص شده بود، سیم معیوب را تعویض کنید. انجمن مهندسان خودرو پیشنهاد می کنند که حداکثر مقاومت سیم شمع باید 12000 اهم در هر 30 سانتیمتر باشد. با این حال، برخی OEM ها حداکثر مقاومت های متفاوتی را توصیه می کنند. به عنوان مثال، مقاومت سیم برای یک سیستم جرقه زنی با خروجی بالا می تواند در محدوده 5000 اهم در 30 سانتیمتر باشد، در حالی که یک سیم با مقاومت کم می تواند با اهم دو رقمی در هر 30 سانتیمتر انجام شود.
روش 4:
بازرسی مسیر شمع
شما باید اطمینان حاصل کنید که وایر شمع به درستی طبق کتابچه راهنمای مالک شما هدایت شده است. چرا؟ اتصال متقابل وایر های شمع می تواند باعث تخلیه انرژی و کاهش عملکرد موتور شود. همچنین مهم است که سیم ها با قطعات داغ موتور تماس نداشته باشند، زیرا این امر می تواند منجر به از بین رفتن عایق شود. اکنون می دانید که چگونه سیم های بد را تست کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول نگاه خواهیم کرد.
2 پرسش متداول در مورد وایر های شمع در اینجا به برخی از سوالات سیم شمع ها پاسخ داده شده است:
1. چه آسیب هایی به سیم های شمع می رسد؟ سیم شمع ممکن است به دلایل زیر آسیب ببیند:
لرزش موتور:
لرزش مداوم می تواند اتصالات الکتریکی شمع ها را شل کند. سپس شمع ها به ولتاژ بیشتری برای احتراق نیاز دارند که می تواند به کوئل و وایر های شمع آسیب برساند.
گرمای بلوک موتور:
گرمای زیاد موتور می تواند عایق سیم را بسوزاند و به ولتاژ اجازه می دهد به جای رسیدن به شمع ها به زمین بپرد. ( به قطب منفی)
2. اگر وایر شمع من خراب شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر وایر های شمع بدی دارید، اتفاقات زیر را ممکن است تجربه کنید:
دور درجای ناآرام ، انتشار آلایندگی در معاینه فنی ، مشکل در لنگ زدن موتور شما ، چراغ چک روشن (CEL) با این حال، این علائم همچنین می تواند نشان دهنده خرابی سایر اجزای موتور باشد. بنابراین، توصیه میشود سیمهای وایر شمع خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که سیم بد باعث ایجاد مشکل احتراق میشود.
نتیجه نهایی:
خرابی وایر های شمع چیزی نیست که نادیده بگیرید. بهترین کار این است که آنها را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری عادی خودرو خود آزمایش و جایگزین کنید