نحوه تمیز کردن شمع ها: راهنمای گام به گام و 4 پرسش متداول
شمع پس از جمع شدن کثیفی و روغن باید تمیز شود. اگر تمیز نشود، ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات مواجه شوید، از جمله شتاب کند، مصرف سوخت ضعیف، رسوبات روی سرسیلندر و غیره. اما چگونه آنها را تمیز می کنید؟ یا چه زمانی باید شمع جدید تهیه کنید؟ اینها سوالاتی است که امروز به آنها پاسخ خواهیم داد!
این راهنمای گام به گام نحوه تمیز کردن شمع ها را به شما نشان می دهد و ما همچنین به تعدادی از سوالات متداول مرتبط پاسخ خواهیم داد تا به شما در درک بهتر فرآیند کمک کنیم.
این مقاله شامل
چگونه شمع ها را تمیز کنیم؟ (گام به گام)
روش 1:
تمیز کردن با مواد ساینده
روش 2:
استفاده از گاز پروپان
4 پرسش متداول درباره نحوه تمیز کردن شمع ها
آیا می توانم یک شمع قدیمی را تمیز کنم؟ چه زمانی به شمع جدید نیاز دارم؟ آیا می توانم کربوهیدرات پاک کننده را در داخل سوراخ شمع اسپری کنم؟ چگونه شکاف شمع را تنظیم کنیم؟
شروع کنیم!
چگونه شمع ها را تمیز کنیم؟ (گام به گام) قبل از اینکه به یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه تمیز کردن شمع بپردازیم، بیایید تمام تجهیزات و مواد مورد نیاز خود را بررسی کنیم:
کاغذ سنباده - اسپری هوای فشرده (قوطی حاوی هوای تحت فشار) - پاک کننده کاربراتور - دستکش - ابزار فیلرگیری شمع - ابزار تمیز کننده شمع - یک پارچه تمیز (پارچه تمیز) - آچار شمع - سوکت شمع - انبردست - تمیز کننده ترمز - عینک ایمنی - مشعل پروپان (مشعل دمنده)
به غیر از جمع آوری تجهیزات، قبل از تمیز کردن شمع ها باید 3 مرحله آماده سازی ضروری را انجام دهید:
ترمینال منفی باتری را جدا کنید. شمع ها را پیدا کنید با یک قوطی هوای فشرده، گرد و خاکهای های موجود در قسمت بیرونی شمع را دور و تمیز کنید. این از افتادن هر گونه خاک و اشغال در سوراخ شمع یا محفظه احتراق جلوگیری می کند - که به طور بالقوه می تواند باعث آسیب موتور شود. اکنون که همه چیز مورد نیاز خود را دارید و همه چیز را آماده کرده اید،
بیایید در مورد 2 روش تمیز کردن شمع ها صحبت کنیم:
روش 1:
تمیز کردن با مواد ساینده
روش 2:
استفاده از دمنده
روش 1:
تمیز کردن با مواد ساینده
در اینجا اولین روش برای تمیز کردن شمع وجود دارد:
مرحله 1:
وایر شمع را جدا کرده و شمع را باز کنید بهتر است هنگام تمیز کردن شمع، وایر شمع و سر شمع را یکی یکی باز کنید. چرا؟ زیرا به شما اطمینان می دهد که آنها را مجدداً به درستی نصب کنید، در حالی که از ریزش اشغال و دوده روی سرسیلندر و محفظه احتراق جلوگیری می کند. برای تمیز کردن شمع، ابتدا وایر شمع (یا کوئل) را محکم و خیلی نزدیک به شمع نگه دارید و آن را از شمع جدا کنید. آن را خم نکنید یا از بالا روی سیم نکشید. اگر این کار را انجام دهید، می تواند داخل وایر شمع را از رابط آن جدا کند. اگر نمی توانید وایر شمع را جدا کنید، آن را کمی بچرخانید تا شل شود و سپس بکشید.
پس از اتمام کار، شمع را با استفاده از سوکت شمع جدا کنید. آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شمع را باز کنید و شل شود. سپس می توانید آن را با دست باز کنید.
مرحله 2:
از کاغذ سنباده 220 بر روی الکترود شمع استفاده کنید پس از برداشتن شمع، به انتهای شلیک (یا نوک شلیک) نگاه کنید. این طرفی است که در موتور جا می شود. در آنجا یک تکه فلز کوچک را خواهید دید که از شمع بیرون میآید که به آن الکترود میگویند. اگر این الکترود سیاه است، تغییر رنگ داده است، یا مانند فلز خالی به نظر نمی رسد، برای تمیز کردن آن از کاغذ سنباده استفاده کنید. کاغذ سنباده را روی الکترود شمع به جلو و عقب حرکت دهید تا فلز تمیز را ببینید. هنگام بررسی الکترود شمع، عایق سرامیکی را نیز برای آسیب دیدگی یا تجمع کثیفی بررسی کنید.
توجه: همیشه هنگام استفاده از کاغذ سنباده از عینک محافظ و ماسک استفاده کنید.
مرحله 3 (اختیاری):
دوده را روی الکترود پاک کنید اگر الکترود شمع به شدت کثیف است و کاغذ سنباده کار نمی کند، زمان تهیه ی شمع جدید است. اما در مواقع اضطراری، می توانید از یک فایل کوچک برای حذف تجمع کربن روی الکترود استفاده کنید.
مرحله 4:
رزوه ها را با یک برس سیمی تمیز کنید ممکن است روغن و کثیفی در رزوه های شمع جمع شود. اگر اینطور باشد، نصب مجدد آنها دشوار خواهد بود.
راه حل -
می توانید رزوه ها را با یک برس سیمی بشویید. هنگام استفاده از برس سیمی، از زاویه دار بودن آن اطمینان حاصل کنید، بنابراین در همان جهت رزوه ها حرکت می کند و تمام کثیفی ها را از روی شمع های آلوده پاک می کند. پس از اتمام کار، برای تمیز کردن نهایی شمع، از زوایای دیگر تمیز کنید. همچنین می توانید سوراخ شمع خود را با استفاده از برس سیمی و روغن نافذ تمیز کنید. برای انجام این کار، ابتدا کثیفی سوراخ های شمع را پاک کنید. سپس می توانید سوراخ ها را با روغن نافذ اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید تا دوباره آن را با برس سیمی بشویید. توجه: هنگام مالش دادن با برس سیمی از دستکش استفاده کنید تا از اسیب به پوست خود جلوگیری کنید.
مرحله 5:
پاک کننده ترمز را روی شمع اسپری کنید یک پاک کننده ترمز می تواند بسیاری از قطعات خودرو از جمله شمع ها را تمیز کند. پاک کننده ترمز را روی شمع اسپری کنید، از جمله رزوه ها و سوراخ های شمع. سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا ضایعات باقی مانده پاک شود. در صورت نیاز، می توانید از پاک کننده ترمز و برس سیمی برای مقابله با کثیفی های سرسخت استفاده کنید. سپس با یک پارچه تمیز پاک کنید تا هر ذره که با پاک کننده ترمز خیس شده پاک شود و چربی و کثیفی به کال تمام شود
مرحله 6:
شمع تمیز را دوباره نصب کنید و فرآیند را برای جرم های باقی مانده تکرار کنید اکنون که یک شمع تمیز دارید، آن را دوباره نصب کنید و کوئل یا وایر شمع را دوباره وصل کنید. سپس کل فرآیند تمیز کردن شمع را با هر شمع آلوده تکرار کنید و دوباره آنها را نصب کنید.
برای نصب مجدد شمع تمیز:
ابتدا با استفاده از ابزار شکاف شمع شکاف را روی شمع تنظیم کنید. سپس شمع تمیز را طوری در داخل سوکت شمع قرار دهید که رزوه ها رو به بیرون باشد (انتهای شلیک رو به داخل). آن را در جهت عقربه های ساعت، حداقل 2 دور کامل، با دست بچرخانید. شمع را آنقدر بچرخانید تا جا بیفتد. حالا شمع را با آچار بکس یا آچار شمع محکم کنید. در نهایت وایر شمع را دوباره به شمع وصل کنید.
توجه:
مهم است که وایر شمع (بوت شمع) را به درستی وصل کنید زیرا جریان مورد نیاز برای پرش از شکاف بین الکترود مرکزی و الکترود منفی را منتقل می کند. روش دیگری نیز برای تمیز کردن شمع وجود دارد. بیایید آن را بررسی کنیم.
روش 2:
استفاده از دمنده در اینجا نحوه تمیز کردن شمع ها با استفاده از مشعل دمنده آورده شده است:
مرحله 1:
شمع را با انبردست نگه دارید شما باید شمع را با انبردست نگه دارید تا از دستان خود در برابر حرارت تولید شده توسط مشعل دمنده محافظت کنید. این یک اقدام ایمنی ضروری است، بنابراین باید آن را جدی بگیرید. آن را با انبردست خیلی محکم نگیرید، در غیر این صورت به شمع آسیب میرسانید. فقط اجازه دهید شمع مانند دسته اکستنشن در انبر بنشیند.
مرحله 2:
از دستکش استفاده کنید و مشعل را روشن کنید دستگیره مشعل پروپان خود را بچرخانید تا گاز جریان یابد و سپس دکمه احتراق را فشار دهید. سپس مشعل پروپان روشن می شود.
مرحله 3:
شمع را روی شعله نگه دارید شعله های آتش ناشی از مشعل پروپان باعث سوختن تجمع کربن و کثیفی های چسبیده به شمع می شود. شمع را در حالی که آن را در شعله نگه می دارید تا زمانی که الکترود و انتهای شمع قرمز شود، از طرف دیگر بچرخانید.
مرحله 4:
اجازه دهید شمع خنک شود از آنجایی که دوشاخه اکنون بسیار داغ است، بگذارید مدتی خنک شود. پس از خنک شدن کامل، یک شمع تمیز آماده برای نصب مجدد خواهید داشت.
اخطار: شمع قبل از اینکه به اندازه کافی سرد شود تا بتوان آن را لمس کرد، از قرمز داغ به رنگ معمولی تبدیل می شود.
مرحله 5:
فرآیند را برای هر شمع کثیف تکرار کنید شمع تمیز را پس از خنک شدن دوباره نصب کنید و وایر شمع (یا کویل ) را دوباره وصل کنید. سپس کل فرآیند را برای هر شمع کثیف یکی یکی تکرار کنید. اکنون، احتمالاً چند نگرانی و سؤال دیگر دارید. بیایید به برخی از آنها پاسخ دهیم.
4 پرسش متداول درباره نحوه تمیز کردن شمع ها در اینجا به برخی از سوالات رایج در مورد نحوه تمیز کردن شمع ها پاسخ داده شده است:
1. آیا می توانم یک شمع قدیمی را تمیز کنم؟
بله، می توانید یک شمع قدیمی و آلوده را تمیز کنید. با این حال، بهتر است در بیشتر موارد جایگزین شمع را انتخاب کنید. این به این دلیل است که یک شمع قدیمی به خوبی یک شمع جدید کار نمی کند. به هر حال، الکتریسیته از لبه های تیز که فقط یک شمع جدید می تواند داشته باشد، بهتر تخلیه می شود. در حالی که یک شمع بد دارای لبه های فرسوده خواهد بود. علاوه بر این، فرآیند تمیز کردن شمع می تواند به فرسودگی لبه ها کمک کند.
2. چه زمانی به شمع جدید نیاز دارم؟
برای درک اینکه آیا یک شمع فرسوده دارید و باید آن را با شمع جدید جایگزین کنید، به علائم خاصی مانند: صدای تق تق، زنگ زدن یا تق تق به دلیل شلیک نادرست شمع ها ، استارت سخت یا زیاد با مصرف سوخت بالا
نادیده گرفتن این مسائل می تواند منجر به مشکلات جدی مانند آسیب دیدن موتور و تعمیرات گران قیمت شود.
3. آیا می توانمپاک کننده ی کاربراتور را در داخل سوراخ شمع اسپری کنم؟
بله، می توانید پاک کننده انژکتور (یا پاک کننده کاربراتور) را در داخل سوراخ شمع اسپری کنید. این کمک می کند تا دوده های سخت شده و مواد کربنی در شمع به خوبی حل شوند. پس از آن می توانید آلودگی ها را با یک اسپری باد پاک کنید.
4. چگونه شکاف شمع را تنظیم کنیم؟( گپ)
برای انجام این کار، به یک ابزار شکاف شمع نیاز دارید. از آن برای اصلاح شکاف بین دو الکترود منفی و مثبت استفاده کنید. برای یافتن اندازه گیری دقیق فاصله شمع، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید. سپس فاصله ی 2 الکترود را تا زمانی انجام دهید که شکاف شمع مطابق با مشخصات خودرو باشد.
نتیجه ی نهایی
رسوب کربن سر شمع ممکن است پس از 32 هزار تا 48 هزار کیلومتر رخ دهد. و فرقی نمیکند که بخواهید شمع را تمیز کنید یا تعویض کنید، این کار باید درست انجام شود زیرا رسوب کربن در سر شمع میتواند باعث مشکلات شدید خودرو شود. هر گونه دوده در سوراخ شمع یا محفظه احتراق به دلیل تمیز کردن می تواند به موتور آسیب برساند. و نصب شمع خودرو باید با سفتی مناسب و دقیق باشد.( تورک مناسب برای شمعهای پایه کوتاه تا 25 نیوتن متر و یورو 4 تا 17 نیوتن متر گفته شده است)