12 دلیل معمولی برای بالا و پایین رفتن دور در دقیقه RPM هنگام پارک کردن یا درجا کارکردن موتور
این را تصور کنید: شما در ماشین خود در حال حرکت هستید، شاید منتظر دوستی باشید و ناگهان متوجه شدید که عقربه ی RPM شما ظاهراً خود به خود بالا و پایین میرود. در حالی که طبیعی است که دور ماشین پارک شده نوسان اندکی تا چند دور مانند 3 یا 6 دور داشته باشد ولی بیشتر از 15 دور تا 20 دور نشانه ی عیبی در سیستم هست - مانند شمع معیوب، گرفتگی فیلتر سوخت، یا سنسور موقعیت دریچه گاز معیوب. اما نگران نباشید ما اینجا هستیم تا به این سوال مهم پاسخ دهیم: "چرا RPM در هنگام پارک کردن بالا و پایین می شود؟" و نحوه رسیدگی به این موضوع
این مقاله شامل:
12 دلیل برای بالا و پایین رفتن RPM در هنگام پارک و چگونه به این موضوع رسیدگی کنیم؟
3 پرسش متداول در مورد نوسان دور در دقیقه و آیا رانندگی با این حالت ایمن است؟
هزینه رفع نوسان دور در دقیقه چقدر است؟
چگونه از نوسان دور در دقیقه هنگام پارک جلوگیری کنیم؟
شروع کنیم. 12 دلیل برای بالا و پایین رفتن RPM در هنگام پارک
مقصرهای معمول برای نوسان دور در دقیقه در حالی که وسیله نقلیه شما پارک شده است عبارتند از:
1. نشتی خلاء
نشت خلاء زمانی است که هوا بدون عبور از حسگر جریان هوای انبوه (MAF) وارد موتور می شود. سپس MAF دادههای جریان هوای کم را به واحد کنترل موتور (ECU) رله میکند و سوخت ارسالی به موتور را کاهش میدهد. به دلیل نشتی خلاء، هوای زیادی در موتور وجود دارد و دور در دقیقه افزایش می یابد. ECU سعی می کند با اضافه کردن سوخت بیشتر، دور بالاتر را تصحیح کند و دور در دقیقه را کاهش دهد. سپس این روند تکرار می شود.
2. عملکرد نادرست سنسور جریان هوا
سنسور جریان هوای جرمی (حسگر MAF) مقدار هوای ورودی به موتور را میخواند و دادهها را به ECU رله میکند تا مخلوط هوا و سوخت را اصلاح کند. یک سنسور MAF معیوب داده های نادرست را به ECU ارسال می کند و باعث ایجاد مخلوط نامناسب هوا و سوخت می شود. اگر مخلوط نامناسب باشد، به دلیل احتراق ضعیف، سرعت دور در دقیقه در حالت آرام در نوسان است. همچنین پس از درگیر کردن پدال گاز، تاخیر در شتاب وجود دارد.
3. گرفتگی فیلترهای هوا
فیلترهای هوا از ورود گرد و خاک به موتور جلوگیری می کنند. با گذشت زمان، آنها ممکن است مسدود شوند و باعث کاهش مقدار هوای دریافتی موتور می شود. این منجر به یک نسبت هوا به سوخت کمتر از حد مطلوب میشود که بر عملکرد موتور تأثیر منفی میگذارد و باعث دور آرام میشود - که مستلزم نوسانات RPM است.
4. گرفتگی فیلتر سوخت
فیلترهای سوخت مانع از مسدود شدن آلاینده های سوخت در انژکتورهای سوخت می شوند. آنها می توانند در طول زمان مسدود شوند - جریان سوخت را محدود می کند و تعادل مخلوط سوخت و هوا در موتور را مختل می کند. هنگامی که سوخت کافی برای سوزاندن وجود نداشته باشد، باعث احتراق ناقص می شود - و در نتیجه دور موتور درجا دچار نوسان می شود
5. کثیفی انژکتورهای سوخت
انژکتورهای سوخت، سوخت را به داخل محفظه احتراق منتقل می کنند. با این حال، هر انژکتور سوخت ممکن است دچار گرفتگی شود که اغلب ناشی از سوخت بی کیفیت است. وقتی این اتفاق میافتد، محفظه احتراق ، سوخت کافی دریافت نمیکند و باعث نوسان سرعت دور آرام میشود.
6. پمپ سوخت بد یا ضعیف
پمپ بنزین ، سوخت را با فشار لازم از باک بنزین به موتور می راند تا به حفظ نسبت هوا به سوخت کافی در محفظه احتراق کمک کند. وقتی پمپ بد است، دور موتور درجا در نوسان است زیرا فشار کافی برای احتراق وجود ندارد. همچنین علائم دیگری مانند افزایش مصرف سوخت را تجربه خواهید کرد.
7. خرابی صفحه دریچه گاز یا سنسور موقعیت دریچه گاز
صفحه دریچه گاز یا دریچه گاز (بخشی از بدنه دریچه گاز) میزان هوای ورودی به موتور را کنترل می کند. با این حال، تجمع گرد و خاک ها میتواند باعث شود که این دریچه گاز در هنگام دور آرام باز بماند و از حفظ ترکیب بهینه هوا و سوخت توسط ماژول کنترل پیشرانه (PCM) جلوگیری کند. مسائل مربوط به سنسور موقعیت دریچه گاز نیز باعث نوسان در دور آرام اتومبیل می شود. PCM از داده های حسگر برای تعیین موقعیت دریچه گاز استفاده می کند. اگر اطلاعات اشتباه از یک سنسور موقعیت دریچه گاز معیوب دریافت کند، مخلوط هوا و سوخت نامناسب خواهد شد.
8. شیر کنترل هوای دور آرام
سوپاپ کنترل هوای دور آرام (سوپاپ IAC) با اجازه دادن هوا به داخل موتور در هنگام پارک کردن، سرعت دور آرام را حفظ می کند. معمولاً تجمع گرد و خاک و کثیفی باعث خراب شدن دریچه IAC می شود. اگر سوپاپ کنترل دور آرام گیر کند، بر میزان هوای دریافتی موتور تأثیر میگذارد و باعث میشود که در حالت آرام ، افزایش ملایم مصرف سوخت و علائم دیگر ایجاد شود.
9. مسائل مربوط به شمع
شمع ها با استفاده از ولتاژ کویل و وایرهای های شمع، مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کنند. با این حال، شمع ها به مرور زمان فرسوده می شوند. شمع معیوب (یا کویل و یا وایر شمع) می تواند باعث احتراق ناقص، و احتراق ناقص موتور باعث نوسان RPM شود.
10. خرابی شیر EGR (سوپاپ چرخش گاز اگزوز )
(EGR) مقداری گاز خروجی را به موتور بازمیگرداند و انتشار گازهای مضر را محدود میکند. اگر در باز بماند و گیر کند، گازهای اگزوز بیش از حد دوباره وارد موتور می شود که میزان اکسیژن موجود برای احتراق را محدود می کند.
11. Bad Cam Phaser ECU
از سنسور بادامک برای کنترل موقعیت سوپاپهای ورودی و خروجی، عمدتاً در موتورهای زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) استفاده میشود. این سوپاپ ها جریان هوا و سوخت به داخل موتور و همچنین دفع گازها را کنترل می کنند. وقتی این سنسور بادامک خراب می شود، ECU نمی تواند جریان هوا و سوخت را به داخل موتور کنترل کند. این باعث می شود که دور موتور در دقیقه در حالت درجا نوسان داشته باشد و هنگام درگیر کردن پدال گاز در شتاب گرفتن دچار مشکل می شوید.
12. از کارافتادن یا معیوب بودن افتامات دینام و خود دینام
دینام چندین قطعه الکتریکی را در خودرو در حین کار تغذیه می کند. مهمتر از همه، ECU و سنسورهای درگیر در کنترل مخلوط هوا و سوخت را تامین می کند. وقتی دینام از کار بیفتد و ECU و سنسورها برق و توان کافی برای عملکرد را دریافت نکنند، مخلوط مناسب هوا و سوخت از بین میرود و نوسان RPM در دور درجا مشاهده می شود
بعد، بیایید ببینیم چگونه مشکل را حل کنیم.
چگونه این مشکل را رسیدگی کنیم؟
در حالت ایده آل باید وسیله نقلیه خود را برای تشخیص صحیح نزد مکانیک ببرید. در اینجا نحوه رسیدگی یک مکانیک به نوسانات RPM آمده است:
یک بازرسی بصری انجام دهید:
آنها شلنگ های آسیب دیده، سیم های شکسته یا هر گونه سایش و پارگی در محفظه موتور را بررسی می کنند.
کدهای موتور را بررسی کنید:
آنها هر کد عیب یابی چراغ چک موتور را بررسی می کنند که می تواند به تعیین اینکه کدام قطعات نیاز به تمیز کردن، تعمیر یا تعویض دارند، کمک می کند.
اجزای احتمالی مشکل ساز را ارزیابی کنید:
اگر بازرسی بصری کمکی نکرد ، اجزای مختلف مانند بدنه دریچه گاز، سوپاپ IAC، MAF و سنسور موقعیت دریچه گاز را بررسی خواهند کرد. آنها همچنین به دنبال نشت خلاء خواهند بود.
هنوز در مورد نوسان RPM کنجکاو هستید؟ ادامه مطلب 3 پرسش متداول در مورد نوسان RPM و در اینجا پاسخ هایی برای رفع سایر نگرانی های نوسان RPM خودروی شما وجود دارد:
1. آیا رانندگی با نوسان RPM ایمن است؟
رانندگی با نوسان دور در دقیقه ایمن نیست. دلایل اصلی ناهماهنگی RPM می تواند ایمنی شما را در جاده به خطر بیندازد و به ماشین شما آسیب برساند. حتی اگر چراغ چک موتور شما روشن نشد، از رانندگی خودداری کنید. مشکلات دور در دقیقه با احتراق ناقص موتور، کاهش قدرت در هنگام درگیر کردن پدال گاز و عدم ترمز موتور مرتبط است - که همه آنها نیاز به توجه فوری دارند. یک مکانیک سیار برای کمک به شما مفید خواهد بود.
2. هزینه رفع نوسان دور در دقیقه چقدر است؟
هزینه رفع نوسان دور در دقیقه درجا بسته به مشکل اساسی متفاوت است. مثلا گرفتن نشتی با سفت کردن یک بست امکانپذیر است و تعویض سنسور قطعا هزینه ی بالاتری دارد
3. چگونه از نوسان دور در دقیقه هنگام دور درجا جلوگیری کنیم؟
چندین کار وجود دارد که می توانید برای سالم نگه داشتن وسیله نقلیه خود و کاهش احتمال نوسان دور در دقیقه انجام دهید:
از تعمیر و نگهداری استاندارد پیروی کنید:
با استفاده از سوخت با کیفیت و پر کردن مجدد روغن موتور، مطمئن شوید که خودروی شما در شرایط کاری مطلوب قرار دارد. کیفیت پایین سوخت باعث ایجاد مشکلات متعددی می شود که منجر به نوسان در RPM می شود.
سیستم سوخت خود را تمیز کنید:
تمیز کردن سوخت حرفه ای بصورت حذف تمام لاک و لجن از اجزای مهم انژکتورهای سوخت و باک و مسیر سوخت و فیلتر سوخت انجام می شود این کارکرد کلی موتور شما را بهبود می بخشد.
بهروزرسانیهای نرمافزاری را بررسی کنید:
اکثر خودروهای مدرن دارای ECM کامپیوتری هستند. نرم افزار قدیمی ممکن است باعث اختلال در عملکرد ECM شود. علاوه بر این، میتوانید با تمیز کردن فیلتر هوا، تعویض شمعهای قدیمی و حفظ سیستم خنککننده از نوسانات دور در دقیقه خودرو خود جلوگیری کنید. در نهایت، بررسی کنید که سیستم تهویه مطبوع شما به درستی کار می کند تا بار موتور را کاهش دهید.