روغن 0W40 در مقابل روغن 5W30 همراه با 4 نکته تفاوت کلیدی + 4 سؤال متداول
آیا نمی دانید تفاوت واقعی بین روغن 0W40 و 5W30 چیست؟ به عنوان مثال، کدام یک از این گزینه های روغن، مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهد؟ مقایسه ی دو مدل روغن ، 0W40 در مقابل 5W30 باید به این سوال پاسخ دهد. و این دقیقاً همان کاری است که ما قرار است انجام دهیم.
در این مقاله، ما در مورد هر روغن موتور به شما می گوییم، مقایسه دقیق 0W40 در مقابل 5W30 را انجام می دهیم و به برخی از سوالات متداول مرتبط پاسخ می دهیم.
این مقاله شامل:
0W40 در مقابل 5W30:
آنها چه هستند؟
4 روش برای مقایسه 0W40 در مقابل 5W30 و 4 سؤال متداول در 0W-40 و 5W-30
آیا می توانم 0W-40 را با روغن موتور 5W-30 مخلوط کنم؟ روغن موتور سینتتیک چیست؟
0W40 در مقابل 5W30:
کدام روغن بهتر است؟ روغن پایه چیست؟ شروع کنیم!
0W40 در مقابل 5W30:
آنها چه هستند؟
0W-40 و 5W-30 روغن های SAE چند درجه ای ( با ویسکوزیته ی متغیر ) هستند که اغلب در اتومبیل های بنزینی و دیزلی استفاده می شوند. آنها برای عملکرد خود در شرایط دمایی گرم و سرد شناخته شده اند. هر دو روغن موتور بنزینی و دیزلی خودرو از ترکیب روغن پایه با مواد افزودنی مانند مواد شوینده و آنتی اکسیدان ها به وجود می آیند. از بین این دو، روغن 5W-30 یک روغن محبوب ( با ویسکوزیته ای که به اکثر اتومبیلهای امروزی سازگار است) که در اشکال روغن مصنوعی، نیمه مصنوعی و معمولی موجود است. روغن موتور 0W-40 به دلیل گستره دمایی وسیعتر و مناسب برای دماهای شدیدتر هنوز خیلی محبوب نیست.
اکنون که می دانید آنها چی هستند ، بیایید مقایسه و تجزیه و تحلیل روغن دو نوع ویسکوزیته روغن را انجام دهیم.
4 روش برای مقایسه 0W40 در مقابل 5W30
در اینجا چند روش ساده برای مقایسه این دو نوع روغن مختلف وجود دارد:
1. ویسکوزیته در دمای پایین
تعیین ویسکوزیته (ضخامت) روغن موتور از عدد SAE بسیار آسان است. عدد قبل از حرف روغن W نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین است. اگر این عدد زیاد باشد روغن ویسکوزیته بالاتر و اگر عدد کمتر باشد روغن ویسکوزیته کمتری دارد. از عدد SAE، می توان گفت که ویسکوزیته دمای سرد 0W-40 کم است (صفر قبل از حرف W)، به این معنی که نازک است و جریان روغن در موقع استارت سریعتر خواهد بود. این در هنگام استارت در فصل سرد، زمانی که دمای روغن پایین است و موتور گرم نشده است، مفید است. در مقایسه، 5W-30 ویسکوزیته بالاتری در دمای پایین (5 قبل از W) دارد، به این معنی که روغن غلیظتری نسبت به 0W-40 است، و جریان روغن در دماهای پایین و شدید مؤثر نخواهد بود.
2. ویسکوزیته دمای بالا
عدد بعد از حرف روغن W، ویسکوزیته روغن موتور را در دمای کارکرد موتور به ما نشان می دهد. اگر عدد زیاد باشد، روغن دیرتر شل شده و دیرتر فیلم روغن نازک می شود. از اعداد SAE می توان گفت که روغن 0W-40 بعد از W نسبت به روغن 5W-30 عدد بیشتری دارد. این بدان معنی است که روغن 0W-40 مقاومت بهتری در برابر نازک شدن و شکست حرارتی ارائه می دهد و آن را به روغن توصیه شده برای مناطق با دمای هوای بالا تبدیل می کند.
3. دمای مناسب
روغن های چند درجه ای طراحی شده اند تا در شرایط دمایی محیطی مختلف مناطق در سراسر جهان کار کنند. از آنجایی که روغن های 0W-40 و 5W-30 هر دو نوع مخصوص استارت سرد و زمستانی هستند، به طور موثر در مناطق با دمای سرد کار می کنند. جریان روغن 0W-40 به طور معمول می تواند تا -40 درجه سانتیگراد کاهش یابد، در حالی که جریان روغن 5W-30 می تواند تا -35 درجه سانتیگراد کاهش یابد. هنگامی که گرم می شود، روغن 0W-40 عملکرد بهتری نسبت به 5W-30 نشان می دهد، با توانایی عملکرد خوب تا +40 ℃. روغن موتور 5W-30 فقط تا +35 درجه سانتیگراد جریان دارد. این نشان می دهد که 0W-40 ممکن است برای موتورهایی که در دمای کار بالاتر کار می کنند مناسب باشد. نتیجه نهایی این است که 0W-40 برای دماهای شدید، چه گرم و چه سرد، مناسب است، در حالی که 5W-30 یک روغن توصیه شده برای زمستان های گرم و تابستان های ملایم است.( البته این نتیجه گیری صرفا بجهت مقدار سفتی و شلی روغن هست در صورتی که در همین سایت، در مقاله ای اختصاصی ثابت کرده ایم که آب و هوا چه تاثیری بر نوع ویسکوزیته ی روغن در داخل موتور دارد و انتخاب این ویسکوزیته بستگی زیادی به سبک رانندگی افراد و نوع موتور خودرو از جهت داشتن توربو یا نداشتن آن و غیره دارد)
4. مصرف سوخت
نوع روغن موتوری که استفاده می کنید بر مصرف سوخت ماشین شما تأثیر می گذارد. روغن موتور معدنی یا معمولی مصرف سوخت بیشتری نسبت به روغن موتور سنتتیک دارد. آنها همچنین سریعتر از روغن سنتتیک تجزیه می شوند و عمر کارکرد کمتر و به دفعات تعویض بیشتری نیاز دارند. فرم روغن موتور کاملاً سنتتیک 0W-40 نسبت به روغن نیمه سنتتیک یا روغن معمولی 5W-30 مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهد. شما همچنین می توانید مصرف سوخت را از روی وزن روغن (ویسکوزیته) تعیین کنید. روغن نازک تر در مصرف سوخت مقرون به صرفه است و می تواند به بهبود مسافت پیموده شده با سوخت کمتر کمک کند. با این اوصاف، هر دو روغن دارای مصرف سوخت بهینه هستند زیرا سطح فیلم نازک خوبی را حفظ می کنند. با این حال، روغن موتور 0W-40 مدل فول سنتتیک بهتر است زیرا عدد صفر نشان از روان بودن روغن در دماهای پایینتر هست و از این جهت در موقع استارت سرد کمی بهتر از 5w30 عملکرد دارد.
5. قیمت
قیمت انواع روغن از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، روغن های Mobil، Castrol، Premium، Chevron، Spec Oil و غیره قیمت های متفاوتی را برای روغن موتورهای 0W-40 و 5W-30 خود تعیین می کنند. اما به طور متوسط، قیمت روغن موتور 0W-40 و 5W-30 بین 20 تا 28 دلار متغیر است. ( با توجه به مقدار مالیات و مجوزهای داخل اروپا و استانداردهای یورو ) توجه داشته باشید که قیمت روغن معمولی 5W-30 اغلب کمتر از روغن 0W-40 فول سنتتیک است. فقط مطمئن شوید که از یک فروشنده مجاز خرید می کنید تا روغن موتور مناسبی را تهیه کنید که می تواند از ماشین شما در برابر سایش شدید موتور محافظت کند. با مقایسه انجام شده، اجازه دهید به سوالات متداول پاسخ دهیم.
4 سؤال متداول در 0W-40 و 5W-30 در اینجا پاسخ برخی از سوالات متداول مربوط به روغن های 0W-40 و 5W-30 آمده است:
1. آیا می توانم 0W-40 را با روغن موتور 5W-30 مخلوط کنم؟
بله، اگر ماشین شما و سازنده آن را تایید می کند. در غیر این صورت، فقط باید از روغن تایید شده استفاده کنید. روغن های 0W-40 و 5W-30 را می توان با هم ترکیب کرد زیرا روغن 5W-30 ضخیم تر از 0W-40 است و ویسکوزیته ی بالاتر و جریان کمتر روغن با استارت در مواقع سرد ، با ترکیب شدن آن با روغن 0w40 را آسان و کارآمد می کند. دما همچنین نقش حیاتی در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توانید آنها را با هم مخلوط کنید ایفا می کند. هر دوی این روغن ها ، روغن های زمستانی هستند، بنابراین در مناطق با دمای سرد مانند اروپا به خوبی کار می کنند. با این حال، 0W-40 به تنهایی به دلیل توانایی آن در نازک ماندن در دمای پایین -40 درجه سانتیگراد، عملکرد بهتری خواهد داشت.
توجه: فقط گریدهای مختلف روغن را با هم مخلوط کنید و هرگز برندهای متفاوت روغن را مخلوط نکنید. و بهتر است فقط از روغن توصیه شده در دفترچه راهنمای مالک خود استفاده کنید تا مطمئن شوید بلبرینگ های میله و چرخ دنده های زمان بندی شما به درستی روغن کاری شده اند.
2. روغن موتور سنتتیک چیست؟
روغن سنتتیک یک روان کننده موتور است که از ترکیبات شیمیایی مصنوعی ساخته شده است. این ترکیبات مصنوعی با شکستن و سپس بازسازی مولکول های نفت تولید می شوند. این فرآیند ساخت روغن سنتتیک بسیار متفاوت از روغن معمولی (روغن معدنی) است که با استفاده از نفت خام تصفیه شده ساخته می شود. روغن سنتزی می تواند دو نوع باشد، ترکیبی کاملاً مصنوعی( سنتتیک) یا مصنوعی و می تواند از چندین نوع پایه روغن به دست آید.
روغن فول سنتتیک از یک استوک پایه مصنوعی استفاده می کند که مولکول به مولکول منحصر به فرد طراحی شده و بدون استفاده از نفت است. با این حال، این شامل مواد افزودنی است که به منظور کمک به تخریب نشدن روغن هستند.
از طرف دیگر، یک روغن semi synthetic (ترکیب مصنوعی) ، ترکیبی از روغن موتور معمولی و پایه مصنوعی است. افزودن پایه مصنوعی به روغن معمولی نسبت به روغن معمولی کمی بیشتر از سایش موتور محافظت می کند.
3. 0W40 در مقابل 5W30:
ویسکوزیته ی کدام بهتر است؟ اگر آنالیز و مقایسه روغن ما را ببینید، متوجه خواهید شد که هیچ گزینه ویسکوزیته ی بهتری برای ماشین شما وجود ندارد. همه چیز به نیاز شما و دمای مکانی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. شما باید در نظر بگیرید که:
اگر منطقه شما دارای دمای سرد یا گرم شدید است ماشین شما به روغنی با ویسکوزیته ی بالایی نیاز دارد و با این اوصاف، 0W-40 روغن نازکتری نسبت به 5W-30 است، و روغنی ایدهآل برای دماهای شدید، زمستان و تابستان داغ. از سوی دیگر، 5W-30 برای زمستانها ی ملایم و تابستانهای گرم خوب عمل میکند، زیرا در سرما روغن غلیظتری نسبت به 0W-40 است.
4. روغن پایه چیست؟
روغن پایه برای تولید روغن موتور با پالایش نفت خام استفاده می شود. مواد شیمیایی مانند افزودنی ها به روغن پایه اضافه می شوند تا استانداردهای لازم برای روغن موتور را برآورده کنند.
نتیجه ی نهایی :
چه بخواهید روغن 0W-40 یا 5W-30 یا روغن دیگری را انتخاب کنید، ساده ترین راه برای تعیین ویسکوزیته ی صحیح روغن موتور این است که دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید. و در صورت نیاز، همیشه می توانید به مکانیک برای تعیین ویسکوزیته ی صحیح روغن یا روغن توصیه شده توسط سازنده خود اعتماد کنید.